Aantal website bezoekers achterhalen van jezelf en je concurrent
Er zijn verschillende tools waarmee je tegenwoordig kunt achterhalen hoeveel bezoekers je website óf die van je concurrent heeft. Hier kun je verschillende tools voor gebruiken en ze geven je onder andere ook inzicht in de zoektermen waar een website op scoort.
Bezoekersaantal achterhalen van je eigen website
De beste manier om bezoekers op je eigen website te meten is door middel van Google Analytics. Met Google Analytics kun je eenvoudig meten hoeveel unieke bezoekers je website per dag heeft en hoeveel (en welke) pagina's deze bezoekers hebben bekeken. Google Analytics is volledig gratis aan te maken en op je website te plaatsen door een klein stukje code toe te voegen aan je website.
Hoeveel bezoekers heeft de website van je concurrent?
Er zijn verschillende manieren om het aantal website bezoekers van je concurrent te achterhalen. De meest gebruikte tools hiervoor zijn:
Al deze tools werken eigenlijk op dezelfde manier, ze monitoren alle posities van websites in Google. Door de zoekvolumes (hoe vaak er op een bepaalde zoekterm gezocht wordt) te koppelen aan gemiddelde CTR's in Google kunnen ze een hele accurate inschatting maken van het aantal bezoekers dat een website heeft. Enorm handige en als je serieus met SEO bezig bent, onmisbare tools!
Je kunt SemRush eventueel 7 dagen gratis proberen, het is zeker de moeite waard. In onderstaand voorbeeld hebben we de bezoekers aantallen van onze website gecontroleerd met SemRush:
Zo zie je in onderstaand voorbeeld dat onze website deze maand 1500 organische bezoekers heeft en 839 betaalde bezoekers. Het mooie aan SemRush is dat je ook kun zien via welke landingspagina's en zoekwoorden bezoekers op een website zijn gekomen. Maar bijvoorbeeld ook op welke woorden bedrijven adverteren.
Aantal bezoekers van je WordPress website achterhalen
Ook met WordPress kun je eenvoudig de bezoekersaantallen van je website achterhalen. Je kunt dit doen door een plugin te installeren, maar bijvoorbeeld ook door een Google Analytics account aan te maken en het stukje code op je website te plaatsen.
Je kunt een account aanmaken door naar analytics.google.com te gaan en een goede plugin die je kunt gebruiken voor het installeren en instellen van de code is: Monster Insights.
Bedrijven achterhalen die je website bezoeken
Er zijn verschillende tools om te achterhalen welke bedrijven je website bezoeken. Vroeger kon dit door filters aan te maken in Google Analytics maar er zijn tegenwoordig ook betere oplossingen zoals Leadinfo. Leadinfo zet IP-adressen van bedrijven om en herkent op deze manier bedrijven op je website nog voordat ze een formulier hebben ingevuld.
Waarom is dit belangrijk om te onderzoeken?
Bij de ontwikkeling van een nieuwe website is het verstandig om dit in kaart te brengen. Zo krijg je meer inzicht in de strategie en bezoekers van je concurrent. En kun je zelfs een grove inschatting maken van het aantal offerte aanvragen dat zij ontvangen. Dit kun je gebruiken om bijvoorbeeld de menu- of paginastructuur van je eigen website in te richten zodat je website optimaal presteert voor Google en of andere AI modellen zoals ChatGPT of Gemini.

