Content pruning is het proces waarbij je kritisch kijkt naar alle pagina’s op je website en beoordeelt welke waarde toevoegen aan de kwaliteit en structuur van je site — en welke niet. Pagina’s die weinig verkeer ontvangen, geen backlinks hebben of inhoudelijk te dun zijn (thin content), kun je verwijderen, samenvoegen of redirecten.
Door dit te doen verbeter je niet alleen je vindbaarheid in Google, maar ook de gebruikerservaring en consistentie van je webdesign. Een website met sterke, relevante content voelt overzichtelijker en professioneler aan. Dat maakt het voor bezoekers eenvoudiger om informatie te vinden en versterkt het totaalbeeld van je merk én je websiteontwerp.
Kort gezegd: content pruning helpt je om een slanker, beter presterend én visueel consistenter webdesign te behouden, wat uiteindelijk bijdraagt aan hogere posities in Google én een betere ervaring voor je gebruikers.
Rond het jaar 2000 was content pruning nog helemaal niet zo belangrijk als nu. De algoritme updates en de Google richtlijnen waren niet zo uitgewerkt als dat nu het geval is. Er was dus ook een overvloed aan thin content. Websites van een matige kwaliteit hadden het vermogen om razendsnel te stijgen in de rankings. Dat terwijl de content vol zat met nutteloze zoekwoorden. Om dat te voorkomen heeft Google flink wat actie ondernomen.
Google introduceerde het Panda en Phantom algoritme. Daartoe kelderde de rankings van websites met een slechte kwaliteit content enorm. Het websiteverkeer daalde drastisch. Alle ogen waren in deze tijd angstig gericht op de volgende Panda update van Google. Het is belangrijk om te weten dat de zoekmachine zich niet op enkele pagina’s richt. De gehele inhoud, en daarmee ook de content, van jouw hele domein wordt geëvalueerd.
Content pruning is belangrijk omdat Google het steeds belangrijker vindt om zijn gebruikers van waardevolle content te kunnen voorzien. Deze moet relevant, origineel en nuttig zijn voor de lezer, maar ook tegemoetkomen aan de behoefte van de gebruiker. Is jouw contentstrategie gebaseerd op zoekvolume in plaats van waarde? Dan is content pruning het antwoord. De belangrijkste punten van het content pruning proces zijn:
Thin content is inhoud die weinig of geen waarde biedt aan de lezer of gebruiker. De teksten missen bijvoorbeeld diepgang of zijn niet bruikbaar. Ook herhalingen en duplicate inhoud wordt gezien als thin content. Evenals pagina’s met weinig tot geen content of pagina’s met een overdosis aan advertenties. Dat heeft vooral betrekking op affiliatie pagina’s.
Thin content is zeker schadelijk voor jouw SEO of zoekmachine optimalisatie. Zeker als je weet dat Google voorrang geeft aan specifieke factoren om te ranken binnen de zoekmachine. Een slechte kwaliteit content heeft een negatieve invloed op jouw organische zoekresultaten. Je zult minder organisch verkeer ontvangen op jouw website of pagina.
Daarnaast ontvang je geen backlinks. Ook deze zijn belangrijk als je wilt ranken in Google. Je wilt autoritaire websites immers wél een reden geven om naar jouw content door te verwijzen. Er is niets zo vervelend als klikken op een website met overtuigende tags die je vervolgens niets waardevols biedt. Het plaatsen van een link is dan onwaarschijnlijk.
Als je content pruning toepast omdat je pagina’s niet voldoende presteren, kan dat ook worden veroorzaakt door zoekwoord kannibalisatie. Bijvoorbeeld als alle content is geschreven rondom één zoekwoord. Dit heeft een negatief effect op de SEO en de ranking in Google. De zoekmachine raakt verward en zal veel minder verkeer doorsturen.
Google adviseert om thin content te verbeteren in plaats van te verwijderen. De praktijk wijst uit dat wanneer een groot percentage van de website URL’s worden verwijdert terwijl de overige URL’s worden verbeterd, de organische zoekresultaten in een razend tempo stijgen. Dat terwijl er “slechts” een normaal aantal aan nieuwe content is toegevoegd.
Als je slecht presterende pagina’s met thin content wilt ontdekken en repareren met content pruning, heb je een plan van aanpak nodig. Allereerst laat je jouw website crawlen. Dat kun je het beste doen met een tool zoals Screaming Frog. Deze tool bekijkt welke pagina's er op je website staan. Als je daarvoor Google Analytics gebruikt, moet je er rekening mee houden dat zeer slecht presterende pagina’s niet terug te vinden zijn in Analytics. De data van Screaming Frog kun je uiteindelijk vergelijken met die van Google Analytics.
Zo kun je precies zien of de pagina’s ook bezoekers ontvangen. Om te ontdekken of een pagina ook backlinks heeft, kun je het beste de tool SemRush gebruiken. Pagina’s die helemaal geen verkeer of backlinks hebben kun je het beste verwijderen. Als een pagina geen bezoekers heeft maar wél backlinks, dan kun je de pagina verwijderen en de URL redirecten. Bijvoorbeeld naar een andere blog of een pagina over hetzelfde onderwerp. Op deze manier zorg je ervoor dat de eventuele waarde niet verloren gaat.
Om thin content te ontdekken kun je jezelf de volgende vragen stellen:
Je kunt ook belangrijke informatie ophalen uit de statistieken van Google Search Console en Analytics. Zoals het bouncepercentage, de conversies en de woorden aantallen. Specificeer voor elke URL het focus zoekwoord en de actie die je wilt ondernemen om de content te verbeteren. Vind je dat moeilijk? Dan kun je ook Google Search Console gebruiken om het beste zoekwoord te kunnen vinden. Voer de betreffende URL in onder “queries” en klik op “positie” en “impressies”. Kies vervolgens het zoekwoord met de meeste impressies.
Inhoud die je niet kunt verbeteren of repareren kun je het best verwijderen. Zoals bijvoorbeeld blogs of content dat gericht is op zoekwoorden die niet relevant zijn. Oude posts met nieuwsberichten of seizoensgebonden trends, maar ook lege categorie- of auteurs pagina's. Deze pagina’s zou je wel moeten voorzien van een 301 redirect. Dat geldt zeker voor de pagina’s met backlinks. Zo weet je zeker dat er geen waarde verloren gaat.
De content die wél van waarde is kun je verbeteren. Zeker als deze is gericht op het kooptraject dat een bezoeker doorloopt. Daarnaast kun je de content ook voorzien van long-tail zoekwoorden om op te ranken. Zo laat je Google ook zien dat je een autoriteit bent. Er zijn nog meer manieren waarmee je thin content én de SEO kunt verbeteren:
Duplicate content of een pagina met dubbele inhoud betekent niet altijd dat een tekst één op één is gekopieerd. Het kan ook zijn dat deze pagina’s unieke content bevatten, maar wel één en hetzelfde onderwerp behandelen. In dat geval loop je het risico op zoekwoord kannibalisatie. Deze concurrentiestrijd voorkomt een hoge ranking in de Google SERPs. Iets wat je natuurlijk liever wilt voorkomen. Dat kan met consolidatie. Dit betekent samenvoegen.
Als je bijvoorbeeld 3 posts hebt geschreven over content pruning, dan kan het voorkomen dat ze zich allemaal richten op hetzelfde zoekwoord terwijl de onderwerpen anders zijn. In één blog schrijf je over waarom content pruning belangrijk is voor SEO, terwijl de andere 2 artikelen voorbeelden en probleemoplossingen bevatten. Je kunt deze 3 posts dan het beste consolideren of samenvoegen. Je houdt dan één uitgebreide en sterke post over.
Gebruik bij het samenvoegen van content altijd 301 redirects. Hiermee geef je aan Google aan dat een pagina niet meer bestaat en de waarde van deze pagina moet worden doorgegeven aan een andere pagina.
Content pruning draait niet alleen om SEO, maar speelt ook een belangrijke rol in het verbeteren van je webdesign en de gebruikservaring van je website. Een goed ontworpen website is niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook logisch opgebouwd en gemakkelijk te navigeren. Door overbodige of verouderde content te verwijderen, maak je de structuur van je website overzichtelijker en gebruiksvriendelijker.
Bezoekers vinden sneller de informatie die ze zoeken, wat de interactie met je site verbetert en de kans vergroot dat ze doorklikken naar belangrijke pagina’s. Bovendien helpt een opgeruimde contentstructuur ontwerpers en marketeers om een consistente stijl, tone of voice en navigatie te behouden. Dat maakt je website niet alleen beter vindbaar, maar ook professioneler en betrouwbaarder in de ogen van gebruikers én zoekmachines.
Kort gezegd: content pruning is een essentieel onderdeel van duurzaam webdesign — het zorgt ervoor dat je website niet alleen goed presteert in Google, maar ook voldoet aan de verwachtingen van moderne gebruikers op het gebied van structuur, snelheid en gebruiksgemak.
Dwayne Snoeren
Wij ontwerpen en bouwen websites die scoren in Google én klanten overtuigen. Bel ons op: 085 - 303 81 81