Kennisbank

0162 - 22 31 61

4 stappen waarmee je voor elk bedrijf de perfecte e-mail funnel schrijft

E-mail funnels staan voor menig bedrijf centraal voor het binnen halen of upsellen van producten en diensten. In tegenstelling tot de koude e-mail ga ik het in dit artikel hebben over de warme variant.

Het verschil tussen beide is dat bij koude e-mail personen geen toestemming hebben gegeven. En bij warme e-mail de klant zelf toestemming heeft gegeven om zijn e-mailadres te gebruiken, ook wel OPT-in genoemd. De manier van benadering is in beide gevallen verschillend. Hieronder lees je 4 stappen waarmee je voor elk bedrijf de ultieme e-mail funnel schrijft.

Stap 1) Overtref de verwachtingen van je e-mail lijst (overdeliver)

Overtref de verwachtingen van je e-maillijst, stuur nog een blog met extra informatie, extra tips of nóg een extra video over dit onderwerp. Hiermee bereik je twee dingen:

  1. Het bevestigd de OPT-in: ze zijn blij dat ze ingeschreven staan, ze krijgen extra informatie over het onderwerp wat ze zo interesseert.
  2. Je laat zien dat je nog meer kennis hebt en niet alles vermeld staat op je website, blog, boek of brochure.

Stap 1 voer je het liefst op dezelfde dag van de OPT-in al uit, of uiterlijk één dag daarna. Smeed het ijzer nu het nog heet is! De OPT-in heeft je net gevonden of de beslissing genomen om zich in te schrijven voor het stukje informatie dat je ze geeft. Stuur ze die informatie dus ook zo snel mogelijk.

Hoe langer iemand op je lijst staat, des te kleiner de kans dat deze nog een product of dienst van je gaat afnemen.

Een aantal jaar geleden was het een trend om deze stap meerdere keren te herhalen, om hiermee een band met je OPT-in op te bouwen. Tegenwoordig zien we dat mensen geen tijd hebben, de mail pas later openen of zelfs na een aantal keer helemaal niet meer lezen. Herhaal deze stap maximaal één keer.

Stap 2) Ga over tot de pitch van je product of dienst

Nadat je de verwachting hebt overtroffen ga je direct over tot het pitchen van je product of dienst. Schrijf de pitch altijd vanuit het oogpunt van de klant. Wat heeft de klant eraan om jouw dienst af te nemen? Of wat worden zij er zelf beter van? Enkele tips bij het schrijven van deze tekst zijn:

Het onderwerp is héél belangrijk

35% van de e-mailontvangers bepaald aan de hand van de titel om een mail te openen of niet. Naast je naam is dit het eerste wat de klant te zien krijgt, mensen hebben online ongeveer een binnen 6 seconden bepaald of ze verder lezen of niet. Het ontwerp en de eerste zinnen zijn dus van cruciaal belang. Pitch nooit direct je product of dienst in het onderwerp, de kans dat een klant je mail direct verwijderd zonder ook maar één regel te lezen is veel groter.

Begin je eerste zin niet met ik

Mensen zijn van nature heel egocentrisch ingesteld (aan zichzelf denkend). Als je de eerste zinnen begint met ik ben xyz van bedrijf xyz en wij zijn heel goed in xyz, dan haakt hij zo af met lezen. Probeer je eerste zin niet met ik te beginnen, al is dit soms onvermijdelijk. En schrijf altijd zo veel mogelijk vanuit het oogpunt de klant, wat heeft hij eraan? of wat wordt hij er beter van?

Zorg dat je zo snel mogelijk de aandacht van je klant trekt door te beginnen met een zin zoals bijvoorbeeld:

  • Zag dat je .. en heb wellicht is .. interessant voor je.
  • Ik heb een aantal vragen over {bedrijfsnaam van de klant}.
  • Kwam op je website terecht en ben erg te spreken over {portfolio item}
  • Heb je last van deze problemen/symptomen dan kan .. je helpen

Houd het kort

Probeer zonder vaag of onduidelijk te worden zo kort mogelijk te blijven. Maak meerdere alinea’s van maximaal 2 á 3 zinnen zodat je geen grote lap tekst krijgt. En maak eventueel 1 a 2 delen (enkele woorden) van zinnen dikgedrukt zodat deze direct bij het openen van de mail de aandacht trekken.

Beperk het aantal links

Het laatste wat je wilt is dat de e-mail al niet eens aan komt doordat deze als spam gezien wordt. Beperkt het aantal links dus tot een absoluut minimum.

Sluit af met een vraag

Je wilt dat de OPT-in over gaat tot actie, probeer daarom je laatste zin af te sluiten met een vraagteken. Dit is de laatste zin de gelezen is, de OPT-in zal op dat moment bedenken moet ik hier nu iets mee of laat ik het nog even liggen? Door af te sluiten met een vraagteken stimuleer je naar een reactie op je e-mail.

Stap 3) Herhaal je pitch

Bijna niemand besluit de eerste keer dat ze over een product of dienst horen om deze direct af te nemen of te kopen, pitch daarom een paar keer. Pitch minimaal 3 tot 5 keer.

Stuur niet 3 keer dezelfde pitch, voeg extra informatie of testimonials toe.

Dit kan afhankelijk van je doelgroep ook een soort reminder mail zijn (denk wel aan een interessant onderwerp). Met hierin nogmaals de pitch en vooral wat heeft je klant hier aan, wat wordt hij of zij hier beter van.

Stap 4) Start opnieuw met een andere funnel

Heb je meerdere producten of diensten aan? Schrijf dan met dezelfde stappen een funnel voor een andere dienst en begin opnieuw.

Complete brochure inclusief prijzen downloaden?