Als je met de SEO en online marketing van je website bezig bent dan is het noodzakelijk om alles te monitoren en door te meten. Je wil immers weten of alle inspanningen die gedaan zijn ook zijn vruchten afwerpt en je extra bezoekers oplevert.
In Google Analytics kun je bezoekers aantallen met elkaar vergelijken over een bepaalde periode of een bepaalde datum. In onderstaand voorbeeld vergelijken we de data in Google Analytics over een periode van één jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hiermee krijgen we inzichtelijk of het aantal bezoekers in 2021 is gestegen ten opzichte van 2020.
Organische bezoekers, oftewel gratis bezoekers die je uit Google ontvangt kun je in Analytics vinden door te gaan naar:
Als je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd krijg je onderstaand rapport te zien:
Je ziet nu twee lijnen (in het voorbeeld heb ik het rapport op weken gezet in plaats van dagen om een beter overzicht te krijgen):
Om het rapport op dagen, weken of maanden te zetten klik je rechtsboven in op: dag, week of maand.
Je ziet in het rapport ook dat het organische verkeer met 264,99% is toegenomen.