Google Analytics 4

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Meer dan 7 jaar na de aankondiging van de Analytics Universal code komt Google met een nieuwe Anlytics tracking code, de Google Analytics 4 (ofwel GA4). Als website eigenaar weet je als geen ander hoe belangrijk het monitoren en meten van data is. Op dit gebied gaat er een hoop veranderen met de komst van GA4.

Google Analytics 4 Properties GIF
Afbeelding door: Google

Minder cookies met Google Analytics 4

Omdat third-party cookies zoals die van Google Analytics steeds meer onder druk komen te staan, bereid Google zich voor op de "schaarste" aan data in de toekomst. Google gaat deze ontbrekende data proberen in te vullen door middel van machine learning. Hierdoor zijn in de toekomst minder cookies nodig en kan de privacy van de gebruiker toch gewaarborgd blijven.

Diepere doelgroepen en betere integratie met Google Ads en Apps

Met GA4 biedt Google de mogeijkheid voor online marketeers om beter doelgroepen te specificieren. Denk bijvoorbeeld aan een remarketing campagne op een bepaalde doelgroep, als deze doelgroep de bepaalde actie via een app heeft gedaan, dan zal deze gebruiker van de lijst gehaald worden zodat hij dezelfde actie ook niet nog een keer op de website uitvoert. Dit is gedaan om te voorkomen dat je één bezoeker twee keer opnieuw target en dus dubbel betaald (zowel voord de app als de website) voor dezelfde actie.

Van sessies naar het event-driven datamodel

In de oude Universal Analytics code werd alles gemeten aan de hand van sessies. Je kunt een sessie ook zien als een bezoeker waarvan je een aantal acties volgt. Deze acties bestaand voornamelijk uit pagina weergaven.

Blog / GA4 event

Dit is ook gelijk de belangrijkste verandering in GA4, omdat dit een hoop onduidelijkheden beter in kaart moet gaan brengen. Denk bijvoorbeeld aan het bounce percentage van een website. Dit is het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder een meetbare actie gedaan te hebben. In eerste instantie denk je waarschijnlijk, dit is negatief voor je website. En dat is ook zo als het een sales pagina op je website betreft, maar bijvoorbeeld voor een blog is een hoog bounce percentage vaak positief, de bezoeker heeft waarschijnlijk de informatie gevonden en klikt niet verder of voert geen meetbare actie meer uit.

Met event tracking los je dit probleem op, zo meet Google voortaan standaard hoe ver een gebruiker naar beneden scrollt op een pagina. Hoe langer deze door leest des te interessanter hij het artikel of de pagina vindt. Reden voor Google dus om deze pagina hoger in Google te plaatsen.

Voor apps zijn paginaweergaven en bounce percentage helemaal niet interessant. Vandaar dat Google volledig overstapt op het event driven datamodel. En is dit is ook de reden dat het bounce percentage in de toekomst helemaal komt te vervallen!

Upgraden naar Google Analytics 4 of nog niet?

Als je na 14 oktober 2020 een nieuwe Google Analytics code aanmaakt krijg je automatisch de nieuwe versie 4 code. Toch zou ik als je momenteel al gebruik maakt van Google Analytics, niet adviseren om nu te upgraden naar de nieuwe GA4. De reden hiervoor is dat de oude data die je in het verleden hebt verzamelt niet kan worden overgezet naar GA4. Je zult dus met een schone lei moeten beginnen. Als je momenteel conversiedoelen of andere events hebt ingesteld in Google Analytics, dan worden deze niet automatisch mee over genomen naar GA4. En kan het zijn dat je belangrijke conversie data in GA4 mist of niet goed gemeten wordt (omdat je dit opnieuw moet instellen).

Om ervoor te zorgen dat alle data die je momenteel meet ook in GA4 binnen komt, kun je beter Google Analytics 4 en de oude Analytics omgeving synchroon draaien door middel van dual-tracking. Hierdoor krijg je de nieuwe data beschikbaar in GA4 en blijft de nieuwe data ook in je oude account binnenkomen. Hieronder lees je hoe je dit kunt doen. Hoe eerder je begint met het verzamelen van data, hoe beter.

Google Analytics Universal en Google Analytics 4 naast elkaar inzetten met dual-tracking

Als je al een bestaande Google Analytics code hebt en je wilt gebruik maken van dual-tracking met Google Analytics 4, dan kun je dat via onderstaand stappenplan instellen dual tracking activeren.

Ga naar Analytics, selecteer de website waar je GA4 dual tracking voor wilt instellen en volg onderstaande stappen.

Stap 1) Klik links onderin op: "Beheerder" en vervolgens op: "Upgraden naar GA4".

Google Analytics dual tracking stap 1

Stap 2) Klik onder: "Ik moet een nieuwe Google Analytics 4 - property maken" op: "Aan de slag". Vervolgens krijg je een pop-up te zien en kies je voor: "Property maken".

Google Analytics dual tracking stap 2

Stap 3) Klik onder verzamelen op: "Taginstallatie". Vervolgens klik je op de naam van de website waar je de dual tracking voor in wilt stellen. En kopieer het metings-ID, bijvoorbeeld: "G-QJS3P2BGNE". En sluit de pop-up vervolgens.

Google Analytics dual tracking stap 3

Stap 4) Ga naar je oude Google Analytics property door bovenin op de naam van je bestaande property te klikken.

Google Analytics dualing tracking stap 4

Selecteer je oude property, deze begint met UA-xxxxxxx

Google Analytics dual tracking stap 5

Stap 6) Klik links onderin op: "Beheerder". Klik daarna op: "Trackinginfo" en vervolgens op: "Trackingcode".

Google Analytics dual tracking 6

Stap 7) Scroll naar beneden en klik op: "Gekoppelde sitetags".

Google Analytics dual tracking stap 7

Stap 8) Vul je G-ID in van de tag die je bij stap 3 hebt gekopieerd. Geef eventueel een naam op en klik vervolgens op: "Koppelen".

Google Analytics dual tracking stap 8

De geschiedenis

Het begon allemaal in 2005 toen Google The Urchin Acquisition overnam, een partij die gespecialiseerd was in het bijhouden van bezoekers statistieken. Op dat moment gebruikt door enkele duizenden websites. Dit kun je overigens nog steeds terug zien aan de hedendaagse tracking code. De U van Urchin staat nog in de UTM parameter. En de UA van Urchin Acquisition wordt nog steeds als tracking-ID gebruikt door Google.

2005 - The Urchin Acquisition

Urchin Acquisition
Bron: Infovis Wiki

2010 - Google Analytics Classic Properties

Google Analytics Classic Properties
Bron: blog.lboro.ac.uk

2014 - Google Analytics Universal Properties

Google Analytics Universal Properties

Google Analytics zoals je vandaag de dag gewend bent om te gebruiken.

2020 en toekomst - Google Analytics 4 Properties

Google Analytics 4

Zoals je ziet is de complete interface van Google Analytics op de schop genomen en zit niets meer op de plaats waar je gewend bent. Daarom is het zeker raadzaam om beide Google Analytics properties een tijdje naast elkaar te laten draaien.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81