Google past de lengte van meta-omschrijvingen aan

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Google heeft recent een verandering doorgevoerd in de zoekresultaten, die een aardige impact heeft op hoe jouw website getoond wordt. De beschrijving van de zoekresultaten is langer geworden. Tot voor kort was de omschrijving maximaal 160 tekens lang. Nu is dit voortaan maximaal naar 230 tekens. Flink wat extra informatie dus!

Wat is de meta description?

Als je een zoekopdracht aan Google geeft, krijg je een hele waslijst aan resultaten. Onder iedere link staat ook een stukje tekst. Dit is de meta description. De meta description is de beschrijving van een website, oftewel, hier lees je in het kort waar deze site over gaat. Hiermee kan iemand die naar iets specifieks op zoek is dus heel snel bepalen of de gevonden website inderdaad relevant is.

Hoe komt Google aan de meta description?

De meta description kan geschreven worden door de eigenaar van de website of zijn tekstschrijver. Alle CMS-systemen, het systeem waarmee je een website vormgeeft en vult, hebben een vakje voor de meta description. Als dit vak niet gevuld is met een omschrijving, gebruikt Google een stukje tekst van je webpagina dat aansluit bij de zoekopdracht. Je hebt dus tot op bepaalde hoogte zelf in de hand hoe de omschrijving eruit ziet.

Van 160 naar 230 tekens, wat is het verschil?

Een stukje tekst van 160 tekens bestaat uit 2 tot 3 korte zinnen. Niet veel dus. Met 230 tekens kun je een stuk meer informatie kwijt, waardoor je veel meer relevante informatie kunt vertellen. In 3 of 4 korte zinnen kun je een veel beter beeld geven van waar deze specifieke webpagina over gaat.  Er is genoeg ruimte om goede zinnen te maken, terwijl je bij 160 tekens toch vaak wat zit te goochelen om alle essentiële informatie over te brengen.

Moet ik nu actie ondernemen?

Er is nog niet duidelijk hoe deze verandering verder ontwikkeld wordt. Naar eigen zeggen door Google is het een dynamisch proces waar gebruikers niets mee hoeven te doen. De kans is groot dat Google hierdoor wel vaker stukjes tekst van je webpagina haalt voor de beschrijving. Het is dus ook van groot belang dat de teksten op je website geoptimaliseerd zijn. Maar we raden zeker aan de meta description te vergroten. Heb je hulp of advies nodig bij het aanpassen van de omschrijvingen, neem dan gerust contact met ons op.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81