Haal het meeste uit je website

Natuurlijk kan een professionele organisatie niet zonder website. Helaas is enkel het hebben van een website niet genoeg. Het is enorm belangrijk om kritisch te kijken naar de inhoud, zodat deze goed aansluit bij de verwachtingen van je bezoekers en voldoende informatie geeft. Twijfel jij of je wel het meeste uit je website haalt? Loop onderstaande punten na en ontdek waar nog ruimte is voor verbetering.

Zorg voor goede teksten

Met stip op nummer 1: zorg voor goede content. Zelf weet je precies wat je te vertellen hebt en wat je verkoopt. De valkuil hiervan is dat je teksten schrijft vanuit jezelf en niet vanuit de bezoeker. Hiermee loop je het risico dat je verhaal te moeilijk is voor de lezer en jouw boodschap dus niet overkomt. Investeer in goede, duidelijke teksten waardoor de (potentiële) klant weet waarvoor hij bij jou moet zijn.

Goede content heeft nog een tweede voordeel: Google waardeert deze beter waardoor je website hoger in de zoekresultaten eindigt. Gebruik tussenkopjes, maak alinea’s niet langer dan 5 regels en wissel lange en korte zinnen af. Hiermee ben je al een flink eind op weg naar een goede positie in Google. In dit artikel lees je meer over het verbeteren van je positie in Google.

Vermeld je contactinformatie

Om het meeste uit je website te halen, is het heel belangrijk dat de bezoeker weet hoe hij met jouw organisatie in contact komt. Niets is voor een klant zo vervelend dan een hele website doorspitten op zoek naar contactgegevens. De meeste mensen zoeken de contactpagina rechts bovenin of in het footermenu (het menu helemaal onderaan de pagina). Zorg er dus voor dat je contactpagina op 1 van deze plaatsen te vinden is.

Gebruik een contactformulier en call-to-actions

Aanvullend op duidelijke contactinformatie, is het hebben van een contactformulier. Via een contactformulier heb je de mogelijkheid om alvast wat meer informatie van je klant te krijgen. Je bepaalt namelijk zelf welke vragen hij al in moet vullen.

Heb je bijvoorbeeld een cateringbedrijf, dan kun je in het contactformulier alvast vragen om het aantal personen en de datum waarop catering gewenst is. Met deze informatie kun je direct al veel gerichter antwoord geven op het bericht van de klant. Let op: geef de bezoeker wel de keuze tussen rechtstreekse contactgegevens óf het contactformulier. Sommige mensen bellen of e-mailen liever en de kans bestaat dat zij afhaken bij enkel een contactformulier.

Daarnaast is het gebruik van call-to-actions heel belangrijk. Call-to-actions zijn niets ander dan een manier om de bezoeker van je website actief te vragen om een handeling. De beste websites hebben op meerdere plaatsen een knoppen staan met call-to-actions. Denk aan ‘vraag offerte aan’ ‘ontvang de informatiegids’ en ‘neem contact op’.

Belangrijk is dat de bezoeker precies weet wat hij kan verwachten wanneer hij op de knop drukt. Ben dus specifiek en duidelijk en bedenk je van te voren welke actie je de klant wilt laten ondernemen.

Wees goed vindbaar in Google

Natuurlijk haal je het meeste uit je website als deze goed gevonden wordt in Google. Hoe hoger de vindbaarheid, hoe meer bezoekers. De eerste stap naar een goede vindbaarheid, is het maken van een Google Mijn Bedrijfspagina. Hoe je dit doet en waarom dit zo belangrijk is, lees je in dit artikel.

Nadat je gevonden bent door je (potentiële) klant, is het belangrijk om deze ook daadwerkelijk op je website te houden. Dit doe je onder andere door hem door te leiden naar de voor hem relevante pagina’s. Zorg voor een logische navigatie en laat bezoekers niet onnodig zoeken naar informatie.

Zie je website als je online visitekaartje

Je website is niet enkel een midden om informatie te verstrekken. Juist niet. Hier kun je laten zien waar je bedrijf voor staat en waarom klanten voor jou moeten kiezen. In feite is je website je online visitekaartje. Daarom is het belangrijk om deze zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Gebruik altijd scherpe een aansprekende foto’s en kies voor een strak en duidelijk design. Ben kritisch over de inhoud en laat je bedrijf van zijn beste kant zien.

Door weCare Media
Administrator



Blog delen

Deel deze blog op social media.