Veel ondernemers maken het een keer mee, je ontvangt een mailtje van Google over een nieuwe review. Leuk denk je in eerste instantie, weer een review erbij dat is goed voor mijn lokale vindbaarheid en vertrouwen van potentiële klanten. Vervolgens begin je de review te lezen en wordt het langzaam duidelijk, deze persoon is geen klant maar laat toch een negatieve review achter.
Je kunt in eerste instantie twee dingen proberen:
Je hebt de review net gelezen, bent furieus en wilt gaan reageren. Heel begrijpelijk, maar wacht eerst een tijdje om het te laten bezinken. Door te snel te reageren kan het zijn dat je agressief naar de klant over komt. Dit is voor nieuwe klanten alleen maar een bevestiging dat de review echt is. Blijf altijd bij jezelf en reageer netjes maar toch oprecht.
Omdat het even kan duren voordat de review is verwijdert, adviseer ik toch om te reageren op de review. Bijvoorbeeld:
"Beste ...,
Bedankt voor de review, uw naam komt helaas niet voor in ons klantenbestand. Kunt u aangeven welke dienst u heeft afgekomen? En zou u dit willen mailen naar je@emailadres.nl dan lossen we het graag voor u op.
Alvast bedankt!"
Nadat je hebt gereageerd op de review is het tijd om aan te geven bij Google dat de review in overtreding is met hun beleid. Als je het niet eens bent met de beoordeling werkt dit overigens niet, hiervoor kun je het beste stap 1 van deze blog uitvoeren.
Stap 1) Ga naar je review pagina, scroll naar de review en klik op: "Markeren als ongepast".
Stap 2) Klik op: "Deze review is niet relevant voor deze plaats" en vervolgens op de button: "Melden".
Google zal de review sneller beoordelen als deze door meerdere personen wordt gemarkeerd als ongepast. Je kunt er dus samen met wat collega's of vrienden voor zorgen dat de review sneller wordt beoordeeld, door deze met meerdere personen aan te geven als ongepast.
Er is nog één mogelijkheid om de review te verwijderen, en dat is door contact op te nemen met Google mijn bedrijf. Dit kun je doen door de volgende stappen te volgen: