SEO-tips voor 2021

Als je actief bezig bent met je website, online vindbaarheid of online marketing dan weet je dat SEO een heel belangrijk onderdeel hiervan is. Benieuwd naar de laatste SEO tips voor 2021? Je leest alle belangrijkste updates en veranderingen in onderstaande blog.

1. Kwalitatieve content - BERT Update

BERT is de laatste grote update van Google waardoor kwalitatieve content steeds belangrijker wordt. Het gaat steeds minder om het aantal zoekwoorden dat je opneemt in de tekst. Maar steeds meer om de vraag: of de tekst aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker? Of biedt deze tekst meerwaarde en informatie waar de gebruiker naar op zoek is.

Zoekwoorden onderzoek is van groot belang

Doordat kwalitatieve content sinds de Google BERT-update steeds belangrijker wordt, is een goed zoekwoorden onderzoek van groot belang. Hiermee kom je erachter hoe vaak er op bepaalde zoekwoorden gezocht wordt, maar ook hoeveel concurrentie er op een bepaalde zoekterm is. En misschien nog wel belangrijker, wie is je doelgroep en op welke zoekwoorden zoekt je doelgroep?

Enkele tools om een zoekwoorden onderzoek te doen zijn:

Kom je er zelf niet uit? Vraag ons vrijblijvend om advies en ontvang geheel vrijblijvend een zoekwoorden onderzoek op basis van SemRush en Google Ads.

2. Afbeeldingen worden belangrijker

In 2020 zagen we een flinke stijging in het aantal getoonde image- en video packs boven de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan de YouTube video's die je te zien krijgt boven de zoekresultaten als je bijvoorbeeld zoekt op een review van een specifiek model van een TV.

Drie tips om ook in Google afbeeldingen te scoren zijn:

  1. Gebruik unieke afbeeldingen
  2. Geef afbeeldingen een duidelijke naam (niet 23763.jpg maar samsung-4k-qled-televisie.jpg)
  3. Geef een duidelijke en beschrijvende alt- en title tag op

3. Author authority en linkbuilding

Linkbuilding wordt (terecht) gezien als een van de belangrijkste ranking factoren voor Google. Het verzamelen van kwalitatieve backlinks is nog steeds van groot belang. Maar Google wil al langer af van websites die enkel op domain authority scoren en de rest van SEO en/of content niet op orde hebben. Waar je vroeger gemakkelijk kon scoren met een aantal kwalitatieve backlinks naar je website en een niet veel zeggend stukje tekst, wordt dit steeds moeilijker. 

Sinds de BERT-update kijkt Google steeds meer naar kwalitatief hoogwaardige content die meerwaarde biedt aan de lezer. Het begrip autoriteit krijgt dus eigenlijk een nieuwe betekenis. De autoriteit van een kwalitatief linknetwerk is langzaam aan het verschuiven naar een autoriteit op het gebied van kennis over een bepaald onderwerp.

Doordat content steeds belangrijker gaat worden, wordt ook de specifieke auteur steeds belangrijker. Als je veel kennis van een bepaald onderwerp hebt en hier verschillende blogs aan gewijd hebt, bouw je als auteur ook autoriteit op. Dit kun je versterken door de auteur bij een blog bericht te vermelden en te linken naar zijn social media accounts. Google probeert content steeds meer uit de ogen van gebruikers te beoordelen. Vandaar dat ze ook steeds meer waarde aan de auteur (de schrijver van de content) gaan hechten.

Deze trend is erg verwant aan het EAT begrip (Expert, Authority en Trustworthiness). EAT houdt rekening met het expert-, autoriteit- en betrouwbaarheidsniveau van content.

4. Featured snippets

Featured snippts worden steeds belangrijker. Door gebruik te maken van structured data en het logisch structureren van content kun je aan Google vertellen over welk onderwerp je pagina gaat. Ook heb je kwalitatief hoogwaardige content nodig die meerwaarde biedt aan gebruikers en antwoorden geeft op vragen. Op deze manier kom je in aanmerking voor de "Featured Snippets". Een voorbeeld hiervan vind je hieronder:

Featured SERP snippet

5. Google Shopping SEO

Huh? Google Shopping SEO hoor ik je denken? Google Shopping is toch altijd betaald via Google Ads? Sinds oktober 2020 biedt Google ook een gratis variant van Google Shopping aan, en heb je vanaf nu de mogelijkheid om op een organische manier verkeer uit Google Shopping te ontvangen.

Google heeft veel concurrentie van market places zoals Bol.com en Amazon, op deze platforms worden producten van meerdere aanbieders aangeboden (net als op Google Shopping). In Duitsland begint de zoektocht naar producten al vaker op Amazon dan op Google. Het gratis beschikbaar maken van Google Shopping is dus een goede zet van Google, hiermee probeert Google meer aanbieders aan te trekken om de concurrentie met Amazon en Bol.com aan te gaan.

Het zal ons ook niets verbazen als er in de toekomst een compleet nieuw platform door Google aangekondigd wordt voor het aanbieden van producten.

6. Interne linkbuilding

Het hebben van een goede linkstructuur is van groot belang om Google en andere crawlers je website goed te laten indexeren. Heb je bijvoorbeeld een pagina met heel veel informatie over een specifiek onderwerp? Link dan vanuit deze pagina door naar relevante pagina's met content die dieper en specifieker in gaat op deel van dit onderwerp. Hiermee zorg je er niet alleen voor dat een bezoeker meerdere pagina's van je website bezoekt, maar je geeft bij Google ook aan een bepaalde autoriteit te hebben op deze onderwerpen.

7. Smartphone optimalisatie

Dat smartphones steeds belangrijker worden is wel duidelijk. Inmiddels wordt 52% van alle zoekopdrachten via Google uitgevoerd met een smartphone. Naar verwachting zal dit aantal alleen maar stijgen en de verwachting is dat dit aantal in 2025 groeit naar minimaal 70%!

We zien nog steeds veel websites die geoptimaliseerd zijn voor een desktop maar op de smartphone te wensen over laten. Gezien de cijfers hierboven is het dus van groot belang dat je ook de smartphone versie van je website de aandacht geeft die het verdiend. Denk er bijvoorbeeld aan dat belangrijke buttons, zoals contact opnemen of om producten te bestellen, prominent in beeld zijn én gemakkelijk aangeklikt kunnen worden.

8. Page Experience Update – Core Web Vitals

Dat de snelheid van je website grote invloed heeft op je SEO dat is geen nieuws meer. Sinds de introductie in 2013 (en al eerder de laadtijd van je pagina in Google Anlaytics) is deze rankingsfactor elk jaar belangrijker geworden. Dit jaar zorgt de Page Experience Update ervoor dat de snelheid van je website nóg belangrijker wordt én dat deze als officiele ranking facor wordt meegenomen door Google. De Page Experience Update bestaat grofweg uit drie verschillende factoren die mee spelen voor de ranking van je website, namelijk:

LCP (Largest Contentful Paint)

De laadtijd van je website totdat de grootste afbeelding of het grootste tekstblok geladen is. Waar vroeger de complete laadtijd van een website gemeten werd, gaat het nu vooral om het zichtbare visuele gedeelte (net als bij FCP). 

Het voordeel hiervan is dat je verschillende CSS en JavaScript bestanden later kunt inladen, hierdoor kun je belangrijke elementen zoals het uiterlijk en de inhoud (teksten en foto's) van je website sneller worden geladen. De gebruiker kan al beginnen met lezen, en eventuele andere JavaScript functionaliteiten zoals het vergroten van een foto of inschrijven van een nieuwsbrief, kunnen op de achtergrond verder in geladen worden.

FID (First Input Delay)

Hoe snel kan een gebruiker scollen, op een buttons kan klikken of een formulier in kan vullen.

CLS (Cumulative Layout Shift)

Geen visuele verschuivingen of verspringingen in de layout van je website, zoals in onderstaand voorbeeld.

Core web vitals van je website controleren

Door in te loggen in de Google Search Console kun je de status van je website controleren onder het kopje: "Core web vitals" of in het Nederlands: "Site vitaliteit".

 

9. Voice search

Het belang van voice search wordt steeds groter. Met de komst van de smart speakers is het aantal voice gestuurde zoekopdrachten binnen Google flink gestegen. Onze voorspelling is dat het echte doorbreken van voice search nog wel even op zich laat wachten. Gezien de weg die Google nu in slaat op het gebied van content, kun je waarschijnlijk aannemen dat de techniek om te scoren met SEO op voice search niet heel veel gaat afwijken van de huidige SEO technieken.

10. Video content

Rich content zoals: video, afbeeldingen en links worden steeds belangrijker. Het is al bewezen dat gebruikers gemiddeld gezien langer op een pagina blijven als deze een video bevat. Maar ook Google lijkt steeds meer waarde te geven aan rich content. Zo worden er steeds vaker YouTube video's of afbeeldingen boven of tussen de zoekresultaten getoont. 

Google zoeken YouTube video's

11. Lokale SEO wordt steeds belangrijker

Veel bedrijven zijn in meer of mindere maten gebonden aan een fysieke locatie. Voor deze bedrijven is lokale SEO of "local search" van groot belang. Eerder hebben we al een uitgebreide blog over dit onderwerp geschreven:

Wat is lokale SEO en hoe werkt het?