Wat is duplicated content en waarom is het slecht voor je SEO?

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wanneer er op bepaalde websites de inhoud ongeveer met elkaar overeenkomt, is er sprake van duplicated content. Het kan voorkomen dat de content op twee verschillende sites met elkaar overeenkomt, maar het zou ook de content op dezelfde site kunnen zijn. Wanneer de duplicated content voorkomt op precies dezelfde site, dan is er sprake van interne duplicated content. Bij externe duplicated content daarentegen, komt de content voor op verschillende sites.

Duplicated content staat bij vele zoekmachines bekend als "grotendeels dezelfde inhoud". Wanneer er duplicated content voorkomt op je eigen site, is het wellicht beter om deze content aan te passen. Op deze manier kun je voorkomen dat je site niet zichtbaar is in enkele zoekmachines. Je wilt natuurlijk niet dat je site niet bezocht wordt omdat er dubbele inhoud op te vinden is.

Hoewel het logisch is dat je niet wilt dat er duplicated content op je website verschijnt, is het soms moeilijk te voorkomen. Denk hierbij aan situaties waarbij herhaling nauwelijks te voorkomen is. In dit geval zou je enkele elementen op een site kunnen veranderen. Zo zou je de titel, enkele alinea’s of een afbeelding kunnen aanpassen, zodat deze minder overeenkomt met de content op een andere site.

Wat is het verschil tussen externe duplicated content en interne duplicated content?

Interne dublicated content

Interne duplicated content wordt vaak door de maker van de content veroorzaakt. Een voorbeeld van interne duplicated content is als je bijvoorbeeld een printbare pagina hebt. Deze printbare pagina bevat exact dezelfde content (teksten) en bevat alleen geen design elementen. Google kan dit markeren als duplicated content.

Externe duplicated content

Wanneer content wordt gemaakt doordat het wordt overgenomen van een bepaald artikel of een bepaalde site, kan er externe duplicated content worden ontwikkeld. Doordat meerdere sites gebruik hebben gemaakt van dezelfde site of hetzelfde artikel, komt de inhoud vrijwel overeen. Dit resulteert in het publiceren van dezelfde content, ook wel bekend als externe duplicated content. Het kan natuurlijk voorkomen dat dit per ongeluk gebeurd en sites dit niet door hebben van elkaar. Bovendien kan het eerder voorkomen wanneer het content op een zeer uitgebreide webshop betreft.

Maar hoe slecht is duplicated content nou eigenlijk voor je SEO?

Er wordt in de wereld van de SEO gespeculeerd dat het voorkomen van duplicated content kan leiden tot het ontbreken van je site in een zoekmachine. Doordat je site dubbele content bevat, wordt het weggelaten uit de resultaten van een zoekmachine. Dit is erg spijtig, omdat een negatieve invloed heeft op je SEO. Hieronder wordt verder ingegaan op wat mogelijke negatieve effecten van duplicated content zijn op je SEO.

Als er duplicated content voorkomt in een zoekmachine, zorgt de zoekmachine er zelf voor dat een deel van deze inhoud lager in de resultaten wordt geplaatst. De zoekmachine is er namelijk van bewust dat de gebruiker geen zin heeft in dubbele content. De gebruiker wil het liefst unieke content en het kost moeite én tijd om als gebruiker zelf naar deze content te moeten zoeken. Daarom doet de zoekmachine dit zelf. Het maakt een selectie van relevante content, zodat de meest relevante content wordt getoond in de resultaten en de minst relevante wordt weggelaten. Erg balen dus, wanneer je content als het minst relevant wordt beschouwd en het niet als eerste tussen de resultaten wordt vertoond.

Hoe kiest een zoekmachine als Google welke site relevantere content bevat dan de andere?

Een zoekmachine kan onderscheid maken door te kijken naar welk artikel het eerst is geplaatst en welke het laatst. Vaak zal dat het eerst geplaatste artikel bovenaan worden geplaatst, aangezien het vanzelfsprekend is dat dit de oorspronkelijke content is.

Toch kan het nog steeds voorkomen dat de site die de duplicated content bevat, nog steeds bovenaan staat in de resultaten. Dit kan voorkomen, wanneer de site als beter wordt beschouwd op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Op deze manier zal de gebruiker van de zoekmachine meer profijt hebben van deze site dan van de oorspronkelijke site, waardoor het voor bijvoorbeeld Google beter is om de site hoger te indexeren. Bovendien wordt er steeds meer onderscheid gemaakt op het gebied van mobielvriendelijkheid van de site en de aanwezigheid van een https-verbinding, ook wel bekend als SSL. Daarnaast kan er nog onderscheid worden gemaakt op verschillende andere gebieden die gerelateerd zijn aan SEO.

Hoe kun je als maker duplicated content oplossen?

Je wilt als maker dit probleem natuurlijk zo snel mogelijk oplossen, omdat er een mogelijkheid bestaat dat de duplicated content een negatief effect heeft op je SEO. Daarom wordt er hieronder ingegaan op enkele oplossingen of zaken waarmee je rekening zou kunnen houden als maker.

Oplossing één: zorg ervoor dat je originele content maakt.

Het is eigenlijk vrij simpel: wanneer je geen informatie van andere sites gebruikt, is het vrijwel onmogelijk om duplicated content te creëren. Daarom kun je het beste gewoon je eigen content maken, zonder dat je andere bronnen gebruikt. Zo heb je gegarandeerd originele content en is de kans groot dat je hoog wordt geïndexeerd.

Het maken van je eigen content kan wellicht meer tijd en moeite kosten dan wanneer je het overneemt van andere sites. Dit kan op de korte termijn een nadeel zijn, maar het kan je op de lange termijn vele voordelen bieden wat betreft je SEO.

Oplossing twee: verwerk de rel="canonical" tag in je content.

De benaming rel="canonical" tag kan je wellicht niet erg bekend in de oren klinken. Bovendien klinkt het als iets wat vrij ingewikkeld is om toe te passen. Toch is het een best makkelijke oplossing, je hoeft namelijk niet erg technisch te zijn om deze tag te gebruiken. Wanneer je bijvoorbeeld een printbare versie van je pagina hebt, dan kun je deze tag HTML tag gebruiken. Dit kun je wellicht ook laten doen door een websitemaker of een websitedesigner, wanneer je zelf niet bekend bent met het gebruiken van HTML. Het nut van deze HTML tag is dat het duidelijk laat zien dat de content niet de oorspronkelijke content is, maar dat je er al zeker van bent dat de content al eerder voorkomt op een andere site.

Op de printbare versie van je website verwijs je door naar de originele pagina van je content, dit doe je met de volgende code:


  <head>
    <link rel="canonical" href="https://www.jewebsite.nl/niet-printbare-versie" />
  </head>


Al met al zegt de naam zelf het eigenlijk al, duplicated content houdt in dat er sprake is van dubbele inhoud. In de praktijk bekent dit dat de inhoud van meerdere websites met elkaar overeenkomt, ook wel externe duplicated content genoemd. Daarnaast is het mogelijk dat er sprake is van interne duplicated content, wanneer de inhoud binnen een zelfde website met elkaar overeenkomt. Het is mogelijk dat het voorkomen van duplicated content een negatieve invloed kan hebben op je SEO. Zo kan het ervoor zorgen dat je site niet hoog in de resultaten van een zoekmachine zoals Google wordt geplaatst. Op deze manier zullen minder mensen je site bezoeken.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81