Gratis je producten in Google Shopping

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Waar vroeger de zoektocht naar producten bijna uitsluitend via Google verliep, is dit in steeds meer landen via een zogeheten marktplaats. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com of Amazon.nl. Op deze platforms kun je als online retailer je producten promoten. In Duitsland begint de zoektocht naar een product al vaker op Amazon dan op Google. Met het gratis beschikbaar maken van Google Shopping hoopt Google meer retailers aan te trekken om de concurrentie met Amazon en Bol.com aan te gaan.

Dit is overigens niet de eerste keer dat Google de Shopping resultaten gratis aanbied, tijdens de introductie van Google Shopping in 2012 werd Google Shopping ook gratis aangeboden.

Google Shopping voorbeeld smartphone

Hoe zien de gratis resultaten in Google Shopping eruit?

De Google Shopping resulaten zijn onderverdeeld in twee categorieën, namelijk de betaalde resulaten en de gratis resultaten.

  • Op de standaard pagina van Google (hier kom je automatisch op terecht als je iets zoekt) staan alleen betaalde Google Shopping advertenties.
  • Op de "Shopping" pagina van Google Shopping worden ook gratis resulaten getoond. Deze vind je onder het tabblad: "Shopping".
Google Shopping organische resultaten
De gratis Google Shopping resultaten worden weergegeven in het groen omlijnde gedeelte.

Je producten toevoegen aan Google Shopping

Om je producten toe te voegen aan Google Shopping heb je een Google Ads en Google Merchant Center account nodig. Ook heb je een Google Shopping product feed nodig, deze lijst bevat alle producten van je webshop en kunnen door middel van een XML feed geïmporteerd worden in Google Merchants. Vervolgens kun je in Google Ads de Google Shopping campagne inregelen. De Google Shopping feed bestaat altijd uit de volgende data:

ID: Een unieke waarde van elk product van je webshop.
Titel: Titel van je product, deze zal ook gebruikt worden als producttitel in de Google Shopping resultaten.
Omschrijving: Omschrijving van je product (maximaal 5.000 karakters).
Link: De landingspagina / product pagina waar je het product kunt bestellen.
Afbeelding link: Link naar de afbeelding van je product (inclusief http:// of https://)
Price: De prijs van je product inclusief B.T.W. en exclusief verzendkosten.
Merk: Het merk van je product (alleen verplicht als een merk waarde biedt aan de consument, bij boeken, films, etc. is een merk niet verplicht)
GTIN: Global Trade Item Number van je product, als je deze niet weet probeert Google hier automatisch mee te helpen. Je kunt hier meerdere waardes invullen, denk bijvoorbeeld aan: EAN, UPC, JAN, ISBN, etc. 

Let op:

Google controleert automatisch de informatie in je feed met de live resultaten van je website. Als deze niet overeen komen (bijvoorbeeld dat de prijs waarmee je adverteert goedkoper is dan op je website) worden je advertenties niet meer weergegeven. Als je dus vaak de prijzen van je website aanpast, zorg er dan ook voor dat de Google Shopping feed meerdere keren per dag wordt ingelezen door Google.

Zo worden je producten zichtbaar in de gratis organische resultaten van Google Shopping

Om je producten weer te geven tussen de gratis resultaten van Google Shopping kun je onderstaande stappen volgen.

Google Merchant Center

Stap 1) Login op je Google Merchant Center account.

Stap 2) Klik aan de linkerkant in het menu op: "Growth" en vervolgens op: "Manage programs".

Stap 3) Klik onder het kopje: "Free product listings" op: "Enable".

Google Shopping Organic

SEO optimalisatie tips voor Google Shopping

Ook bij Google Shopping heb je manieren om de CTR van je advertentie te verhogen. De volgende tips zorgen ervoor dat er meer mensen op je advertenties klikken en je product beter opvallen.

  1. Producttitel: De titel van je producten wordt het grootste weergegeven en is een belangrijke trigger voor iemand om te bepalen of hij wel of niet door klikt op je advertentie. Denk er bijvoorbeeld aan op welke productnaam gebruikers kunnen zoeken die aansluit bij jouw product, wees zo specifiek mogelijk!
  2. Product afbeelding: Analyseer de productafbeeldingen van je concurrenten. Gebruikt bijvoorbeeld iedereen een transparante of witte achtergrond? Probeer dan een afbeelding met een andere achtergrondkleur zodat je meer opvalt. Doe alleen niet te gek met productafbeeldingen want Google is erg streng op dit gebied.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81