Meta omschrijving SEO tips waarmee je scoort in Google

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Dat de meta omschrijving en titel belangrijk zijn voor SEO, dat is over het algemeen wel bekend. Maar hoe schrijf je nu SEO meta omschrijvingen en titels die echt scoren binnen Google?

Wat is een goede meta omschrijving?

Veel mensen denken dat het vol rammen van de meta omschrijving en titel met de woorden waarop ze gevonden willen worden de perfecte oplossing is. En vroeger werkte deze black hat SEO technieken, maar tegenwoordig word je er juist op afgerekend. Schrijf goed lopende zinnen die de lezer meerwaarde geven. Denk bijvoorbeeld aan een aantal USP's die antwoorden geven op de vraag: "wat heeft de klant aan je dienst of product? Of "wat wordt de klant er beter van als hij je product of dienst afneemt"?

Verwerk de zoekterm uiteraard ook in de titel (maximaal één keer) en in je meta omschrijving (liever één keer, maximaal twee keer). Én plaats deze in beide gevallen zo ver mogelijk naar voren. Gebruik ook de exacte zoekterm waarvan je denkt dat mensen op zoeken. Als er een exacte match is zal Google dit deel van je meta omschrijving dikgedrukt maken. Hierdoor valt hij bij de bezoeker meer op en zal dus eerder geneigd zijn om op je SERP-resultaat te klikken (je link binnen Google).

Als iemand bijvoorbeeld zoekt op: "website laten maken Tilburg". En je verwerkt in de meta omschrijving: "Website laten maken in omgeving Eindhoven". Dan zal Google de meta omschrijving niet dikgedrukt maken. Uiteraard is het niet altijd mogelijk om alle zoektermen in één metadescription exact op te nemen. In dat geval kun je ervoor kiezen om extra landingspagina's aan te maken zodat dit wel mogelijk is.

Plaats de zoekterm waarop je gevonden wilt worden ook altijd zo ver mogelijk naar voren in meta titel en omschrijving.

Niet te kort, niet te lang

De lengte van de titel en meta omschrijving zijn van groot belang. Maak je ze te kort, dan valt je SERP-resultaat niet genoeg op. Maak je ze te lang, dan valt er weer relevante tekst weg.

Wat is de perfecte lengte?

Meta title:

Tussen de 55 en 60 tekens lang. Ik hoor je denken: waarom tussen de 55 en 60 en waarom niet gewoon 57 of 58? Google geeft de titel en omschrijving weer in pixels, op dit moment zijn dat 600 pixels breed. En omdat niet elke letter even veel pixels bevat, of makkelijker gezegd even breed is, verschilt dit aantal dus. Als je onder de 60 karakters blijft zal 90% van je titels volledig weergegeven worden.

Meta omschrijving:

De meta omschrijving kun je het beste tussen de 155 en 160 tekens lang houden.

De perfecte indeling

"Primaire zoekterm - Secundaire zoekterm | Bedrijfsnaam"

Als je een webshop hebt dat Anti Worteldoek verkoopt zou dit bijvoorbeeld kunnen zijn:

"Anti Worteldoek kopen? - Gronddoek | Winter Totalflooring"

Zoals hierboven omschreven kun je niet altijd deze indeling gebruiken omdat je simpelweg niet genoeg ruimte hebt voor long tail zoektermen. Voor de zoekterm: "Website laten maken Tilburg" zul je de secundaire zoekterm of je bedrijfsnaam weg moeten laten.

Icoontjes gebruiken in je meta omschrijving

Je kunt ook gebruik maken van de zogeheten unicode icoontjes in de meta omschrijving voor Google. Hierdoor valt je omschrijving nog meer op! Enkele voorbeelden van icoontjes die het goed doen zijn de "check mark" of de "heavy check mark". De voorbeelden hiervan vind je hieronder:

Check mark:
Heavy check mark

Je kunt de icoontjes toevoegen door de volgende unicode toe te voegen in je meta omschrijving.

Check mark: ✓
Heavy check mark: ✔

Voorbeeld meta omschrijving met check mark icoontjes:

TIP:

De unicode telt uiteindelijk maar voor één karakter in de lengte van je Google meta omschrijving.

Je meta omschrijving en titel zijn géén rankingsfactor voor Google

In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn de titel en omschrijving géén rankingsfactor voor Google. Google meet de CTR van elk resultaat en hoe hoger de CTR, des te hoger jouw website in de ranking geplaatst wordt. De titel en omschrijving hebben dus wel invloed op je rankings. Daarom is het goed om de volgende informatie in de titel te verwerken:

Voeg het zoekwoord toe waarop je wilt scoren

Door het zoekwoord te verwerken in de titel creeer je een stukje herkenning voor de gebruiker. Je bevestigd hiermee dat de content op jouw website aansluit bij de zoekvraag van de bezoeker en deze zal daardoor eerder geneigd zijn op je link te klikken. Hierdoor stijgt je CTR en dus ook de ranking binnen Google.

Voeg een call to action of USP toe

Door een CTA toe te voegen of een unieke eigenschap van jouw product of dienst (het liefst een eigenschap waar de klant zelf iets aan heeft). Zal een bezoeker ook eerder geneigd zijn om op je link te klikken. Hallo hogere CTR en dus uiteindelijk een hogere ranking in Google;)

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81