Kennisbank

0162 - 22 31 61

Meta omschrijving SEO tips waarmee je scoort in Google

Dat de meta omschrijving en titel belangrijk zijn voor SEO, dat is over het algemeen wel bekend. Maar hoe schrijf je nu SEO meta omschrijvingen en titels die echt scoren binnen Google?

Maak het niet te "spammy"

Veel mensen denken dat het vol rammen van de meta omschrijving en titel met de woorden waarop ze gevonden willen worden de perfecte oplossing is. En vroeger werkte deze black hat SEO technieken, maar tegenwoordig word je er juist op afgerekend. Schrijf goed lopende zinnen die de lezer meerwaarde geven. Denk bijvoorbeeld aan een aantal USP's die antwoorden geven op de vraag: "wat heeft de klant aan je dienst of product? Of "wat wordt de klant er beter van als hij je product of dienst afneemt"?

Verwerk de zoekterm uiteraard ook in de titel (maximaal één keer) en in je meta omschrijving (liever één keer, maximaal twee keer). Én plaats deze in beide gevallen zo ver mogelijk naar voren. Gebruik ook de exacte zoekterm waarvan je denkt dat mensen op zoeken. Als er een exacte match is zal Google dit deel van je meta omschrijving dikgedrukt maken. Hierdoor valt hij bij de bezoeker meer op en zal dus eerder geneigd zijn om op je SERP-resultaat te klikken (je link binnen Google).

Als iemand bijvoorbeeld zoekt op: "website laten maken Tilburg". En je verwerkt in de meta omschrijving: "Website laten maken in omgeving Eindhoven". Dan zal Google de meta omschrijving niet dikgedrukt maken. Uiteraard is het niet altijd mogelijk om alle zoektermen in één metadescription exact op te nemen. In dat geval kun je ervoor kiezen om extra landingspagina's aan te maken zodat dit wel mogelijk is.

Plaats de zoekterm waarop je gevonden wilt worden ook altijd zo ver mogelijk naar voren in meta titel en omschrijving.

Niet te kort, niet te lang

De lengte van de titel en meta omschrijving zijn van groot belang. Maak je ze te kort, dan valt je SERP-resultaat niet genoeg op. Maak je ze te lang, dan valt er weer relevante tekst weg.

Wat is de perfecte lengte?

Meta title:

Tussen de 55 en 60 tekens lang. Ik hoor je denken: waarom tussen de 55 en 60 en waarom niet gewoon 57 of 58? Google geeft de titel en omschrijving weer in pixels, op dit moment zijn dat 600 pixels breed. En omdat niet elke letter even veel pixels bevat, of makkelijker gezegd even breed is, verschilt dit aantal dus. Als je onder de 60 karakters blijft zal 90% van je titels volledig weergegeven worden.

Meta omschrijving:

De meta omschrijving kun je het beste tussen de 155 en 160 tekens lang houden.

De perfecte indeling

"Primaire zoekterm - Secundaire zoekterm | Bedrijfsnaam"

Als je een webshop hebt dat Anti Worteldoek verkoopt zou dit bijvoorbeeld kunnen zijn:

"Anti Worteldoek kopen - Gronddoek | Winter Totalflooring"

Zoals hierboven omschreven kun je niet altijd deze indeling gebruiken omdat je simpelweg niet genoeg ruimte hebt voor long tail zoektermen. Voor de zoekterm: "Website laten maken Tilburg" zul je de secundaire zoekterm of je bedrijfsnaam weg moeten laten.

Icoontjes gebruiken in je meta omschrijving

Je kunt ook gebruik maken van de zogeheten unicode icoontjes in de meta omschrijving voor Google. Hierdoor valt je omschrijving nog meer op! Enkele voorbeelden van icoontjes die het goed doen zijn de "check mark" of de "heavy check mark". De voorbeelden hiervan vind je hieronder:

Check mark:
Heavy check mark

Je kunt de icoontjes toevoegen door de volgende unicode toe te voegen in je meta omschrijving.

Check mark: ✓
Heavy check mark: ✔

Voorbeeld meta omschrijving met check mark icoontjes:

TIP:

De unicode telt uiteindelijk maar voor één karakter in de lengte van je Google meta omschrijving.

Complete brochure inclusief prijzen downloaden?