Het uitsluiten van zoektermen in Google Ads is essentieel om je budget efficiënt in te zetten en irrelevante klikken te voorkomen. Door negatieve zoekwoorden toe te voegen, zorg je ervoor dat je advertenties niet worden vertoond bij zoekopdrachten die niets met jouw aanbod te maken hebben. Dit verhoogt niet alleen de relevantie van je campagnes, maar verbetert ook de doorklikratio en verlaagt de kosten per conversie.
Je voorkomt hiermee dat er budget gaat naar termen die niet relevant zijn voor je bedrijf of doelgroep. En dat er zoveel mogelijk budget gaat naar zoektermen die wel conversies en klanten opleveren.
Google stuurt steeds meer aan op het gebruik van brede zoektermen in campagnes. Hierdoor nemen de kosten per klik vaak toe, vooral doordat advertenties vaker worden getoond bij minder relevante zoekopdrachten. Als je alle aanbevelingen van Google blindelings overneemt, stap je vaak automatisch over op bredere zoektypen. Wees hier voorzichtig mee: brede zoektermen kunnen waardevol zijn, maar zonder goede uitsluitingen of controle kunnen ze ook leiden tot verspilling van advertentiebudget.
Type uitsluiting | Notatie | Werking | Geblokkeerd voorbeeld | Niet geblokkeerd voorbeeld |
---|---|---|---|---|
Breed | bakfiets |
Blokkeert zoekopdrachten met alle losse termen, in willekeurige volgorde of vorm. | goedkope elektrische bakfiets kopen | elektrische fiets kopen |
Waarom: "Bakfiets" komt voor in de eerste zoekopdracht, dus wordt deze geblokkeerd. In de tweede komt het woord niet voor, dus wordt deze wél vertoond. |
||||
Zinsdeel (phrase) | "bakfiets kopen" |
Blokkeert zoekopdrachten waarin de exacte woordgroep in die volgorde voorkomt. | goedkope bakfiets kopen in Amsterdam | bakfiets tweedehands kopen |
Waarom: De exacte zinsnede "bakfiets kopen" komt voor in de eerste zoekopdracht en wordt dus uitgesloten. In de tweede is de volgorde anders, dus wordt die zoekopdracht niet geblokkeerd. |
||||
Exact | [bakfiets kopen] |
Blokkeert alleen zoekopdrachten die exact overeenkomen. | bakfiets kopen | bakfiets kopen goedkoop, ik wil een bakfiets kopen |
Waarom: Alleen de zoekopdracht die exact overeenkomt met bakfiets kopen wordt geblokkeerd. Zodra er extra woorden bij komen, wordt deze gewoon weergegeven. |
Om een overzicht te krijgen van alle zoektermen waarop je advertenties vertoond klik je op de naam van de campagne waarvan je termen van uit wilt sluiten. En vervolgens ga je naar: "Inzichten en rapporten" en daarna ga je naar: "Zoektermen". Hier vind je een lijst met alle zoektermen waarop je advertentie getoond is, en welke zoekterm ervoor heeft gezorgd dat je advertentie op deze zoekterm weergegeven is.
Door onderstaande stappen te volgen kun je zelf zoektermen uitsluiten in je Google Ads campagnes:
Overweeg om vooraf irrelevante zoektermen uit te sluiten, zoals “gratis”, “tweedehands”, “goedkoop” of merknamen van concurrenten (zoals Action of Hornbach). Zo voorkom je dat je advertenties worden vertoond bij zoekopdrachten die weinig kans op conversie bieden en voorkom je onnodige kosten. Door deze termen op voorhand uit te sluiten bespaar je geld doordat je de termen niet achteraf hoeft uit te sluiten.
Heb je perongelijk de verkeerde zoekterm uitgesloten? Ga dan naar: "Doelgroepen, zoekwoorden en content" en klik vervolgens op: "Zoekwoorden".
Daarna vind je bij het tabblad: "Zoekwoorduitzonderingen" een overzicht van alle uitgesloten zoektermen in deze campagne.
Om een zoekterm van de uitzonderingen lijst te verwijderen klik je op het selectievakje voor de zoekterm. En kies je vervolgens bovenaan de lijst voor: "Bewerken" en daarna voor: "Verwijderen".