Er is onderzoek gedaan naar de levensduur van een website door de 250 grootste marketing bureau's te bekijken via de Wayback machine om te achterhalen hoe vaak de website is vernieuwd. De gemiddelde levensduur van deze website's bleek 2 jaar en 9 maanden. Dit klinkt in eerste instantie erg kort. Toch is dat ook afhankelijk van een aantal factoren. Deze hebben een sterke invloed op hoe lang jouw website up to date en bij de tijd blijft en beschrijf ik hieronder.
Als je bijvoorbeeld een website hebt die puur informatief is met een aantal tekst pagina's kan je website prima 5 jaar mee gaan. Maar als je een website hebt die goed moet scoren tussen de gratis resultaten van Google, veel landingspagina's en content bevat dan is 5 jaar erg oud. De levensduur van een website is dus erg afhankelijk van wat je doel is van je website.
Het kan zijn dat het niet meer lukt je website te updaten omdat het CMS dat je gebruikt verouderd is of niet meer goed samenwerkt met het thema dat je gebruikt. Of dat je meer tijd bezig bent met het repareren van fouten en bugs dan dat je nieuwe landingspagina's aan het toevoegen bent.
Of omdat het gebruikte CMS niet meer wordt ondersteund of is ingehaald door de concurrentie. Laat je daarom vooraf goed informeren over het evenutele gebruik van een CMS systeem. En sluit altijd een onderhoudscontact bij een website af zodat je zeker weet dat je website veilig is (en blijft). En je verzekerd bent van de laatste updates.
Ook als het ontwerp van je website achterhaald is, achter loopt op je concurrenten of simpelweg geen visitekaartje meer is voor je bedrijf dan is het tijd om je website te vernieuwen. Het kan ook zijn dat je website pas 3 jaar oud is maar je concurrent net een nieuwe website heeft die er veel mooier uitziet, veel hogere conversiepercentages haalt en daardoor veel klanten wegsnoept. Dan zou je ervoor kunnen kiezen om je website na 3 jaar al te vernieuwen.
Er zijn verschillende factoren die bepalen hoe snel jouw website verouderd. Deze factoren hebben te maken met online veranderingen, aanpassingen binnen jouw bedrijf of in de verwachting van jouw bezoekers. Dit heeft invloed op de levensduur van jouw website.
Wil je weten hoe je de gemiddelde levensduur van jouw website bepaalt? Stel jezelf dan eens de onderstaande vragen. Beantwoord je de meeste vragen met ja? Dan is jouw website hoogstwaarschijnlijk verouderd en aan een vernieuwing toe.
Wil je dat jouw website langer meegaat dan gemiddeld 2 jaar en 9 maanden? Maak dan gebruik van de onderstaande tips waarmee je de levensduur van jouw website verlengt.
Het toevoegen van nieuwe content kan je helpen om het verouderingsproces van jouw website tegen te gaan. Bijvoorbeeld met nieuwe teksten, afbeeldingen of videocontent. Het toevoegen van nieuwe inhoud is een prima manier om een complete redesign nog even uit te kunnen stellen. In de tussentijd blijft jouw website wel jong en fris.
Ook het navigatiemenu uitdunnen kan de levensduur van jouw website verlengen. Bijvoorbeeld door het verwijderen van links waar niet op wordt geklikt. Deze links kun je vinden in de pagina navigatie binnen Google Analytics.
Je kunt het ontwerp van jouw website vernieuwen en strakker maken. Bijvoorbeeld door het aanbrengen van wijzigingen in de stylesheet. Zoals het aanpassen van het kleurenpalet.
Je kunt ook de homepagina van een make-over voorzien. Jouw website lijkt zo meteen weer frisser voor nieuwe bezoekers. Natuurlijk gaat het om een tijdelijke oplossing. Houd de veranderingen ook subtiel. Zo blijven ze in lijn met de rest van jouw website.
Naast een make over kun je ook pagina verbeteringen aanbrengen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een nieuwe en moderne sjabloon lay-out. Daarmee kun je sterk verouderde pagina’s van een frisse look voorzien en het verouderingsproces tegengaan. Pas het sjabloon toe op de pagina's die het meeste verkeer ontvangen.
Je hebt het vast wel eens gehoord. Iemand die zich excuseert voor de looks van zijn of haar website. Dat terwijl een website juist de digitale rode loper van een onderneming zou moeten zijn. Je visitekaartje verbergen is natuurlijk nooit goed voor het zakelijke succes.
Een website verouderd zodra de intentie van jouw bedrijf of jouw bezoekers veranderd. De website weerspiegelt niet langer waar jouw producten of diensten voor staan. Laat staan dat het je voorziet van meetbare statistieken die bijdragen aan jouw zakelijke succes. Houd jouw website dus zo jong en modern als mogelijk en sta open voor een redesign.
Wil je een nieuwe website laten maken? Wij kunnen je daarbij helpen. Neem vrijblijven contact op voor een offerte voor het vernieuwen van je website.