Wat is de gemiddelde levensduur van een website?

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is de gemiddelde levensduur van een website?

Er is onderzoek gedaan naar de levensduur van een website door de 250 grootste marketing bureau's te bekijken via de Wayback machine om te achterhalen hoe vaak de website is vernieuwd. De gemiddelde levensduur van deze website's bleek 2 jaar en 9 maanden. Dit klinkt in eerste instantie erg kort. Toch is dat ook afhankelijk van een aantal factoren. Deze hebben een sterke invloed op hoe lang jouw website up to date en bij de tijd blijft en beschrijf ik hieronder.

Als je bijvoorbeeld een website hebt die puur informatief is met een aantal tekst pagina's kan je website prima 5 jaar mee gaan. Maar als je een website hebt die goed moet scoren tussen de gratis resultaten van Google, veel landingspagina's en content bevat dan is 5 jaar erg oud. De levensduur van een website is dus erg afhankelijk van wat je doel is van je website.

Oude website techniek

Het kan zijn dat het niet meer lukt je website te updaten omdat het CMS dat je gebruikt verouderd is of niet meer goed samenwerkt met het thema dat je gebruikt. Of dat je meer tijd bezig bent met het repareren van fouten en bugs dan dat je nieuwe landingspagina's aan het toevoegen bent.

Of omdat het gebruikte CMS niet meer wordt ondersteund of is ingehaald door de concurrentie. Laat je daarom vooraf goed informeren over het evenutele gebruik van een CMS systeem. En sluit altijd een onderhoudscontact bij een website af zodat je zeker weet dat je website veilig is (en blijft). En je verzekerd bent van de laatste updates.

Ontwerp van je website vernieuwen

Ook als het ontwerp van je website achterhaald is, achter loopt op je concurrenten of simpelweg geen visitekaartje meer is voor je bedrijf dan is het tijd om je website te vernieuwen. Het kan ook zijn dat je website pas 3 jaar oud is maar je concurrent net een nieuwe website heeft die er veel mooier uitziet, veel hogere conversiepercentages haalt en daardoor veel klanten wegsnoept. Dan zou je ervoor kunnen kiezen om je website na 3 jaar al te vernieuwen.

10 factoren bepalen de levensverwachting van jouw website

Er zijn verschillende factoren die bepalen hoe snel jouw website verouderd. Deze factoren hebben te maken met online veranderingen, aanpassingen binnen jouw bedrijf of in de verwachting van jouw bezoekers. Dit heeft invloed op de levensduur van jouw website.

Wil je weten hoe je de gemiddelde levensduur van jouw website bepaalt? Stel jezelf dan eens de onderstaande vragen. Beantwoord je de meeste vragen met ja? Dan is jouw website hoogstwaarschijnlijk verouderd en aan een vernieuwing toe.

  • Is de definitie van jouw bedrijf verandert?
  • Is jouw contentstrategie verandert?
  • Is de branche waarin in jouw bedrijf actief is veranderd? Geeft jouw doelgroep tegenwoordig de voorkeur aan andere zaken?
  • Ben jij actief binnen design, online marketing of technologie? Houd er dan rekening mee dat deze industrie nog sneller verandert.
  • Gaat jouw website mee met de trends van nu? Grote afbeeldingen en kolommen maken op dit moment bijvoorbeeld plaats voor video content en een duidelijk aanwezige CTA.
  • Heeft jouw website een responsive webdesign? Wordt de website goed weergegeven op mobiele apparaten? Steeds meer bezoekers maken gebruik van een tablet of een smartphone. Enkele jaren geleden werden websites nog vooral via de desktop bekeken.
  • Is jouw website moeilijk te updaten? Content management systemen zijn de laatste tijd aanzienlijk verbeterd. Het updaten van jouw website moet snel en eenvoudig zijn.
  • Is jouw ranking gedaald en ontvang je minder websiteverkeer? Na verloop van tijd zakt de Google positie van jouw website. Tenzij je deze actief promoot. Door je website te vernieuwen kun je deze daling stopzetten. Bijvoorbeeld door het integreren van een nieuwe sitemap en pagina's met benamingen.
  • Daalt jouw conversiepercentage? De verwachtingen van bezoekers blijven stijgen. Als je jouw website niet verbeterd, neemt ook het conversiepercentage af. Met een redesign kun je het verouderingsproces van jouw website omkeren. Bijvoorbeeld met een nieuw ontwerp dat de verwachtingen van jouw bezoekers zelfs overtreft.
  • Hebben jouw concurrenten onlangs een redesign uitgevoerd? Het is belangrijk om te weten wat jouw concurrenten doen. Zo laat je geen kans onbenut. Zoek regelmatig naar jouw eigen producten of diensten. Wie staat er bovenaan in de zoekresultaten? Is dat jouw bedrijf of die van jouw concurrent? Zijn hun websites toevallig nieuwer?

5 Tips voor het verlengen van de levensduur van jouw website

Wil je dat jouw website langer meegaat dan gemiddeld 2 jaar en 9 maanden? Maak dan gebruik van de onderstaande tips waarmee je de levensduur van jouw website verlengt.

1. Nieuwe content toevoegen

Het toevoegen van nieuwe content kan je helpen om het verouderingsproces van jouw website tegen te gaan. Bijvoorbeeld met nieuwe teksten, afbeeldingen of videocontent. Het toevoegen van nieuwe inhoud is een prima manier om een complete redesign nog even uit te kunnen stellen. In de tussentijd blijft jouw website wel jong en fris.

2. Navigatie uitdunnen

Ook het navigatiemenu uitdunnen kan de levensduur van jouw website verlengen. Bijvoorbeeld door het verwijderen van links waar niet op wordt geklikt. Deze links kun je vinden in de pagina navigatie binnen Google Analytics.

3. Stylesheet wijzigingen aanbrengen

Je kunt het ontwerp van jouw website vernieuwen en strakker maken. Bijvoorbeeld door het aanbrengen van wijzigingen in de stylesheet. Zoals het aanpassen van het kleurenpalet.

4. Homepage make-over

Je kunt ook de homepagina van een make-over voorzien. Jouw website lijkt zo meteen weer frisser voor nieuwe bezoekers. Natuurlijk gaat het om een tijdelijke oplossing. Houd de veranderingen ook subtiel. Zo blijven ze in lijn met de rest van jouw website.

5. Pagina verbeteringen doorvoeren

Naast een make over kun je ook pagina verbeteringen aanbrengen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een nieuwe en moderne sjabloon lay-out. Daarmee kun je sterk verouderde pagina’s van een frisse look voorzien en het verouderingsproces tegengaan. Pas het sjabloon toe op de pagina's die het meeste verkeer ontvangen.

Wanneer is een website oud?

Je hebt het vast wel eens gehoord. Iemand die zich excuseert voor de looks van zijn of haar website. Dat terwijl een website juist de digitale rode loper van een onderneming zou moeten zijn. Je visitekaartje verbergen is natuurlijk nooit goed voor het zakelijke succes.

Een website verouderd zodra de intentie van jouw bedrijf of jouw bezoekers veranderd. De website weerspiegelt niet langer waar jouw producten of diensten voor staan. Laat staan dat het je voorziet van meetbare statistieken die bijdragen aan jouw zakelijke succes. Houd jouw website dus zo jong en modern als mogelijk en sta open voor een redesign.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81