Bezoekers en conversies van je Google mijn bedrijfspagina meten

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Bezoekers en conversies van je Google bedrijfspagina meten

Google mijn bedrijf is een goede manier om te lokaal te scoren met je bedrijf, met name in de local 3 pack. Dit zijn de resultaten die Google laat zien als mensen in de buurt zoeken op een zoekterm die relevant is voor jouw bedrijf. Veel ondernemers hebben inmiddels een Google bedrijfspagina aangemaakt en ik zou ik ook iedere ondernemer aanraden om dit te doen. Meer hierover lees je in onze blog: "5 voordelen van een Google bedrijfspagina".

In de basis wordt er niets gemeten over het aantal bezoekers of conversies dat je Google bedrijfspagina oplevert. Deze worden standaard allemaal gemeten onder organisch zoekverkeer. Maar kun je dus niet goed uitsplitsen om te kijken hoeveel bezoekers er nu vanaf landingspagina's komen en hoeveel bezoekers er doorklikken via je Google bedrijfspagina. Of hoeveel van deze bezoekers uiteindelijk omgezet worden in een conversie. Door zogeheten UTM codes toe te voegen aan je Google mijn bedrijfspagina website link, kun je precies meten hoeveel bezoekers er doorklikken en hoeveel van deze bezoekers uiteindelijk een offerte aanvraag of contactformulier invullen.

Hoe voeg je UTM codes toe aan je Google bedrijfspagina?

Je kunt UTM codes toevoegen aan de link naar je website, dit kun je doen door in te loggen in je Google mijn bedrijf account. Vervolgens ga je naar: "Informatie" en scroll je naar beneden om het website adres van je website aan te passen.

Voeg het onderstaande achtervoegsel toe aan de URL van je website:

https://www.wecaremedia.nl/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=gmb

Klik vervolgens op: "Toepassen" om de URL op te slaan. Het kan vervolgens een aantal dagen duren voordat de link ook echt aangepast is in Google zelf.

UTM code toevoegen aan Google mijn bedrijf

Let op:

De statistieken worden niet met terugwerkende kracht ingeladen in Google Analytics. Het duurt dus even voordat er nieuwe data beschikbaar is in je Google Analytics account.

Statistieken bekijken in Google Analytics

Afhankelijk van welke data je wilt bekijken in Google Analytics zijn er meerdere rapporten beschikbaar. Eén van deze rapporten kun je vinden door de volgende handelingen uit te voeren:

  1. Ga in Google Analytics naar: "Acquisitie".
  2. Klik vervolgens op: "Campagnes" en daarna op: "Alle campagnes".
  3. De bezoekers die door hebben geklikt kun je vinden onder de campagne: "GMB". Hierachter kun je ook het aantal conversies zien die zijn behaald door bezoekers afkomstig vanuit je Google Mijn Bedrijf pagina.
Klikken en conversies Google Mijn bedrijf meten

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81