Nieuwe website laten maken, waarop letten? (Checklist)

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Je wilt een nieuwe website laten maken maar weet nog niet precies waar je op moet letten. Je website wordt ook wel het online visitekaartje van je bedrijf genoemd, maar dat is niet helemaal waar. Je website is namelijk nog veel meer, je website is de eerste indruk die potentiële nieuwe klanten van je bedrijf krijgen. Maar het is ook een online marketing machine om nieuwe klanten binnen te halen. Een manier voor klanten om met je in contact te komen én je website presenteert een duidelijk aanbod van je producten of diensten. Het laten maken van een nieuwe website is dus niet zomaar gedaan, en is iets waar goed over nagedacht moet worden.

Is er een oude website?

Als er nog een bestaande website is moet er goed gekeken worden naar dingen die goed werken op de oude website. Zijn er bijvoorbeeld pagina's die goed gevonden worden in Google? Dan is het noodzakelijk om deze pagina's door middel van een 301-redirect te verwijzen naar de juiste pagina op de nieuwe website.

Heb je een oude blog of diensten pagina die hoog scoort in Google (bijvoorbeeld: www.oudewebsite.nl/dienst.html)? Zorg dan dat Google weet wat dezelfde pagina op je nieuwe website wordt (bijvoorbeeld: www.nieuwesite.nl/dienst). Dit kun je doen door een 301-redirect aan te maken, hiermee wordt een bezoekers die een oude pagina op je website bezoekt automatisch doorverwezen naar de nieuwe URL. Als je dit niet doet zal Google denken dat de pagina niet meer bestaat en zal de Google positie verloren gaan.

Door het aanmaken van een 301-redirect neemt de nieuwe pagina automatisch de waarde van de oude pagina over, en zal Google de oude pagina uiteindelijk uit Google verwijderen.

Doelgroep & doel van je website

Als je 10 ondernemers vraagt wie de doelgroep van hun bedrijf is zullen er 9 zeggen: "iedereen". Hoe specifieker je je doelgroep aan kunt spreken, des te hoger je conversiepercentage uiteindelijk zal zijn. Ben je kapper en knip je 80% vrouwen? Of boekhouder met het grootste deel aan zakelijke klanten? Richt je dan tot die doelgroep en spreek deze zo specifiek mogelijk aan. 

Welk CMS ga je gebruiken?

Ieder CMS heeft zijn eigen voor- en nadelen, laat je dus goed adviseren over de keuze van het CMS. WordPress is een Open Source CMS waar weinig kennis voor nodig is om websites in te bouwen. Ook zijn er duizenden gratis plugins te vinden om je website uit te breiden. Het nadeel is dat er ook veel internetbureau's zijn met minder kennis over het bouwen van websites en in plaats hiervan snel een website in elkaar klikken in WordPress

Op zich is dit niet erg, alleen informeer wel naar de uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst en maak goede afspraken over het onderhoud van de website. Mocht er in de toekomst iets mis gaan met de website op technisch vlak of de website gehackt worden, kan deze partij je dan verder helpen of is er gelijk een nieuwe website nodig?

Technische internetbureau's gebruiken vaak een ander of eigen geschreven CMS, de eenmalige kosten van een nieuwe website liggen vaak net iets hoger, maar de kans op hackers is een stuk lager en de uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst zijn vaak oneindig. Werkt er een functionaliteit niet meer door nieuwe techniek? Dan kan vaak ook alleen dat onderdeel vervangen worden zonder dat er een compleet nieuwe website gemaakt hoeft te worden.

Functionaliteiten

Bedenk goed welke functionaliteiten je graag in de website wilt hebben. Naast informatiepagina's met teksten en foto's heb je misschien nog andere functionaliteiten nodig. Probeer vooraf zo goed mogelijk alle functionaliteiten van je website te overdenken. Hierdoor kom je tijdens de bouw van je website niet voor onvoorziene kosten te staan. Enkele functionaliteiten voor een website kunnen zijn:

  • Blog
  • Betalen met iDeal of een winkelwagen
  • Fotoalbum of projecten overzicht
  • Inschrijven voor nieuwsbrief
  • Downloaden van een e-book of brochure
  • Contactformulier met foto upload
  • Extra talen

Kleurschema en lettertype

Heb je al een bestaande huisstijl? Of moet er nog een huisstijl gemaakt worden? Denk dan goed na over een geschikte kleuren combinatie. En laat je eventueel adviseren door je website bouwer. Een kleur kan veel bepalend zijn voor de eerste indruk die iemand van je bedrijf krijgt.

Thema of maatwerk ontwerp?

Bijna altijd wordt er bij de bouw van een website gebruik gemaakt van een thema. In dit thema kan nog flink geschoven worden met design elementen en de huisstijl wordt aangepast op de kleuren die je gekozen hebt. Hierdoor is de bouw van een nieuwe website een stuk goedkoper dan dat deze helemaal op maat wordt ontworpen.

Heb je een informatieve website met contactformulier nodig? Dan kan er vaak op basis van een thema een website gemaakt worden die aansluit bij als je wensen.

  • De kosten van een nieuwe website op basis een thema liggen vaak onder de €1.500,-
  • De kosten van een nieuwe maatwerk website liggen over het algemeen tussen de €1.500,- en €5.000,-

Laadtijd van de website

De snelheid van je website is een belangrijke ranking factor voor Google. Zorg er daarom voor dat je website zo snel mogelijk laadt. Als er wordt gekozen voor een thema website, zorg er dan voor dat er zoveel mogelijk code die niet gebruikt wordt uit het thema gehaald wordt.

Verwijder alle plugins die niet gebruikt worden voor een optimale laadtijd en test regelmatig de snelheid van je website. Maak eventueel vooraf afspraken over de laadtijd van je website. Veel bedrijven bieden ook zoekmachine optimalisatie aan, vaak is er de mogelijkheid om eenmalig een on-site optimalisatie uit te voeren waar dit soort zaken in meegenomen worden.

Menustructuur

Een duidelijke menustructuur is van groot belang. Zorg ervoor dat alles overzichtelijk is ingedeeld en gebruikers gemakkelijk kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Twijfel je bijvoorbeeld tussen twee namen? Zoals bijvoorbeeld: "website laten maken" of "website laten bouwen"? Doe dan een zoekwoorden onderzoek om erachter te komen op welke van de twee combinaties het meeste gezocht wordt of waar de minste concurrentie op aanwezig is. Een handige gratis tool hiervoor is: Ubersuggest. Of de betaalde variant van SemRush of Ahrefs. Een goede website bouwer kan je je hier ook over adviseren.

Content aanleveren of laten schrijven

Ga je zelf alle content en informatie voor de website aanleveren? Of laat je een SEO tekstschrijver de teksten nalezen en herschrijven? Vaak weet je zelf het beste wat jouw bedrijf onderscheidend en uniek maakt. Het is dus altijd van belang om zelf goed mee te denken en de juiste informatie aan te leveren. 

TIP: Gebruik geen afbeeldingen van Google

Even een afbeelding zoeken op Google en gebruiken voor je website? Denk er goed over na want als er rechten aan de afbeelding zitten kun je flinke claims krijgen. Gebruik in plaats daarvan rechten vrije stockfoto's van bijvoorbeeld pixabay.com of 123rf.com.

Gebruik van call to action buttons

Naast een overzichtelijke menustructuur en design is het van groot belang dat er goed nagedacht wordt over het gebruik van call to action buttons. Buttons die gebruikers aanzetten tot contact opnemen, offerte aanvragen of inschrijven voor een download of nieuwsbrief.

Call to action button

Beveiliging en back-ups van je website

Zorg ervoor dat je website goed beveiligd is met een SSL certificaat zodat alle gegevens veilig verstuurd kunnen worden. Maak je gebruik van Google Analytics om je bezoekers- of online marketing statistieken te meten? Zorg dan voor een cookiemelding zodat je ook aan de AVG-wet voldoet

Vraag ook naar de mogelijkheid van back-ups. Met back-ups zorg je ervoor dat je nooit geen data kwijt raakt. Pas je per ongelijk iets aan en werkt je website niet meer naar behoren? Dan kun je altijd nog een back-up terug zetten. Of verwijder je per ongelijk e-mail die je niet had willen verwijderen? Ook dan kan deze terug gezet worden middels een back-up.

Website onderhoud

Een professioneel internetbureau zal ook het onderhoud van je website voor je regelen. Het up-to-date houden van het CMS en bijbehoren plugins is van groot belang om hackers buiten te houden. Daarnaast zorgt het plaatsen van je website op een snelle server in Nederland ervoor dat je website extra snel laadt en hierdoor beter gevonden wordt in Google.

Conclusie

Hopelijk heb je nu een idee van waar je op moet letten bij het laten maken van een nieuwe website. Wil je vrijblijvend advies over het laten maken van een nieuwe website? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder. Liever nog even wachten? Sla dan onderstaande checklist op:

  • Oude website: ga na welke pagina's goed scoren en zorg dat deze content ook op de nieuwe website aanwezig is.
  • Doelgroep en doel van je website: zorg ervoor dat je de juiste doelgroep aanspreek en je content hierop afstemt
  • Keuze CMS: kies je voor een open source CMS zoals WordPress of een professioneel CMS
  • Functionaliteiten: welke functionaliteiten heeft je website nodig?
  • Kleurenschema: kies de juiste kleurencombinaties
  • Thema of maatwerk: ga je voor een standaard thema of maatwerk ontwerp?
  • Laadtijd van je website: zorg ervoor dat je website zo snel mogelijk laadt
  • Menustructuur: zorg voor een duidelijke en overzichtelijke menustructuur
  • Content: zorg ervoor dat je content aansluit op je doelgroep en geoptimaliseerd is voor Google (SEO)
  • Call to action buttons: stuur gebruikers naar contact aanvragen, offerte formulieren, nieuwsbrieven of downloads
  • Zorg voor een veilige website: zorg ervoor dat alle data veilig verzonden wordt, ook wekt dit vertrouwen bij gebruikers
  • Onderhoud: sluit een onderhoudscontract af bij je website zodat je website snel laadt en niet wordt gehackt door verouderde code

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81