Wat kost een online marketing bureau?

Download jouw gratis SEO checklist!
46 checks voor direct meer resultaat uit je SEO strategie

Wat kost een online marketing bureau?

Als ondernemer kun je niet zonder online marketing. Dit kun je zelf verzorgen of overlaten aan een specialist. Maar wat kost een online marketingbureau en is dit interessant voor jou?

Hoeveel het inschakelen van een online marketing bedrijf kost is afhankelijk van een aantal factoren. Zoals de doelstellingen, het beschikbare budget en het aantal kanalen dat je wilt onderwerpen aan online marketing. Ook hanteren bureaus onderling verschillende prijzen. Een klein online marketing bureau of zzp'er, kost vaak minder dan grote bekende bureaus.

Over het algemeen kun je stellen dat een klein tot middelgroot bedrijf circa 5-15% van de totale omzet moet reserveren als marketingbudget. Door de online marketing werkzaamheden op te splitsen in 3 categorieën, krijg je meer inzicht in de kosten wanneer je deze wilt laten uitvoeren door een bureau. Zoals de kosten voor Pay-Per-Click (PPC), zoekmachine optimalisatie (SEO) en social media marketing. Met de onderstaande informatie krijg je meer inzicht in hoeveel een online marketing bureau kost voor jouw bedrijf.

Maandelijkse kosten van digitale marketing voor kleine en middelgrote bedrijven

Het onderstaande overzicht geeft je een idee van de maandelijkse kosten van een online marketing bureau voor kleine tot middelgrote bedrijven. Het gaat dan om de kosten die je betaalt aan een online marketing bureau, social media en PPC-campagnes.

Marketing Maandelijkse kosten
Marketing bureau €300 tot €1.500
Social media campagnes €250 tot €5.000
PPC-campagnes €500 tot €15.000

Hierboven hebben we al aangegeven dat zowel kleine als middelgrote bedrijven circa 5 tot 15% van de totale omzet reserveren voor online marketing doeleinden. Als we uitgaan van het bovenstaande kostenoverzicht, is het inschakelen van een marketing bureau dus haalbaar. Daardoor worden campagnes nog succesvoller en bovenal, meer winstgevend.

De kosten van SEO of zoekmachine optimalisatie

Heb je een klein of middelgroot bedrijf en is vooral groei één van jouw voornaamste doelstellingen? Dan is SEO of zoekmachine optimalisatie een voordelige en goede keuze. Deze digitale marketing is betaalbaar en geeft uitstekende resultaten op lange termijn. De uiteindelijke kosten zijn natuurlijk ook afhankelijk van jouw wensen en id van je bedrijf.

SEO dienstverlening Gemiddelde kosten
Zzp'er of freelancer  €65 tot €110 (per uur)
Marketing bureau €300 tot €1.500 (per maand)
Eenmalige campagne €850 tot €6.000


Wanneer je de online marketing van jouw bedrijf wilt uitbesteden aan een zzp'er, moet je dus rekening houden met een gemiddelde prijs die varieert van €65 tot €110 per uur.

Kies niet altijd voor de meest voordelige optie. Ga in plaats daarvan af op ervaring, referenties en kwaliteit van de SEO-dienstverlening. Goedkope en niet bewezen methodes kunnen jouw bedrijf namelijk later alsnog duur komen te staan. Bijvoorbeeld wanneer je door de zoekmachines wordt afgestraft voor het inzetten van onjuiste methodes (blackhat SEO technieken).

Wanneer je de online marketing liever uitbesteedt aan een bureau, hecht je in de meeste gevallen waarde aan een langdurige samenwerking. De gemiddelde kosten bedragen in dit geval €300 tot €1.500 euro per maand. Afhankelijk van jouw doelstellingen natuurlijk. In alle gevallen hoef jij je geen zorgen te maken over zoekmachine optimalisatie.

Je kunt ook de keuze maken voor een eenmalige campagne. Je betaalt dan één vast bedrag. Deze kan variëren van €850 tot €6.000. Natuurlijk ook weer afhankelijk van diverse factoren zoals doelstellingen. Wil je iets aan de campagne laten toevoegen? Houd dan rekening met een bijbetaling voor extra werkzaamheden en dus minder flexibiliteit.

De kosten van adverteren via social media kanalen

Als klein of middelgroot bedrijf wil je natuurlijk ook gebruik maken van social media campagnes of adverteren. Het creëren en lanceren van een effectieve campagne die zijn doel bereikt vraagt om een financiële investering. De gemiddelde kosten lopen uiteen van €250 tot wel €5.000 per maand. Social media marketing heeft namelijk méér om het lijf dan alleen het verspreiden van productafbeeldingen of het gebruiken van populaire hashtags.

Een goed doordachte campagne komt tot stand door grondig onderzoek en een uitgebreide analyse. Zo zorg je niet alleen voor een succesvolle campagne, maar kun je ook de juiste tactiek hanteren als het aankomt om betaald adverteren via social media kanalen. Het is een samenspel van het juiste budget én daar adverteren waar de doelgroep zich bevindt.

Wat kost Facebook adverteren?

Als je wilt adverteren via Facebook, dan betaal je per klik. Dit wordt ook wel PPC of Pay-Per-Click genoemd. Dat werkt als volgt. Wanneer een bezoeker klikt op de link van jouw campagne, betaal je Facebook een bedrag. Dit kan variëren van bijvoorbeeld €0,40 tot €1,50. Je kunt bij Facebook ook kiezen voor Cost-per-Mille of CPM. Je betaalt dan per duizend weergaven. De kosten van deze campagnes liggen op circa €9,00 a €10,00. Als je jouw concurrentie wilt outranken, kun je de kosten per klik met PPC verhogen. Dit heeft als gevolg dat jouw campagne qua positie voorrang krijgt op concurrenten die minder betalen.

Wat kost Twitter adverteren?

Adverteren op Twitter of Facebook werkt nagenoeg hetzelfde. Als je in de feed van gebruikers wilt worden weergegeven, kun je kiezen voor het promoten van tweets. Wanneer er iemand retweet, een antwoord geeft of klikt, betaal je een bedrag aan het social media kanaal. Gemiddeld bedragen deze kosten €1,15. Wil je liever betalen voor nieuwe volgers? Houd dan rekening met kosten die per volger uiteen kunnen lopen van €1,70 tot €3,50.

Daarnaast kun je ook Twitter adverteren door het gebruik van hashtags. Deze kun je namelijk promoten en bij gebruikers onder de aandacht. Vaak met de bedoeling om meer interactie in de vorm van communicatie te krijgen over een merk of product. Als je voor deze optie kiest moet je rekening houden met dagelijkse kosten van circa €170 per dag. Dit is voor kleine tot middelgrote bedrijven vaak een te grote hap uit het beschikbare budget.

Wat kost PPC adverteren?

PPC of Pay-Per-Click adverteren doe je om direct bovenaan in Google te staan op specifieke zoektermen die aansluiten bij jouw doelgroep. Ook kun je er meer zichtbaarheid en brand awareness voor je bedrijf mee creëren. Je biedt op zoekwoorden die je wilt gebruiken in jouw campagne. Je adverteert meestal op Google of Bing door bijvoorbeeld het uitbesteden van Google Ads.

Ook de betaling verloopt anders. Waar je bij social media adverteren betaalt aan platformen zoals Facebook of Twitter, betaal je met PPC-adverteren aan SERPs zoals Google of Bing. Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat zowel kleine als middelgrote bedrijven circa €500 tot €15.000 per maand besteden aan PPC-adverteren? Dit beslaat ongeveer 5 tot 15% van de totale omzet van een bedrijf.

Conclusie

Nu je weet wat een online marketing bureau gemiddeld kost, is de vraag of dit rendabel is voor jouw bedrijf eenvoudiger te beantwoorden. Houd er rekening mee dat een goede campagne de online zichtbaarheid van jouw bedrijf kan verbeteren, de concurrentie kan verslaan op zijn eigen grondgebied én nieuwe klanten kan werven. Het is dus eigenlijk niet de vraag wat een marketing campagne kost maar hoeveel deze aan omzet en nieuwe klanten voor jouw bedrijf oplevert

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.