Mag je met Google Ads adverteren op de naam van je concurrent?

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Mag je met Google Ads adverteren op de naam van je concurrent?

Je mag in Google Ads adverteren op de naam van je concurrent. Toch zijn er een aantal regels en uitzonderingen waar je rekening mee moet houden. In sommige gevallen is adverteren op de naam of merknaam van de concurrentie namelijk niét toegestaan.

Waarom adverteren op de naam van de concurrentie?

Adverteren binnen Google Ads is voor veel bedrijven aantrekkelijk. Je wilt immers zichtbaar en vindbaar zijn in de nummer één zoekmachine ter wereld. Ook adverteren op de naam van je concurrent is een strategie die veel wordt toegepast. Dat kan effectief zijn als je dit correct doet. Ondanks het feit dat deze strategie soms als “niet netjes” wordt beschouwd.

Een campagne of advertentie plaatsen op de naam van je concurrent in Google Ads doe je voor de conversies. Feitelijk gezien profiteer je van een warme doelgroep. Je legt de focus namelijk op publiek waarvan je weet dat ze geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Deze hebben namelijk overeenkomsten met die van jouw concurrentie.

Is op naam van de concurrent adverteren wel rendabel?

Adverteren in Google Ads voor meer conversies moet natuurlijk ook rendabel zijn. Een ad plaatsen en de naam van je concurrent gebruiken is niet altijd voordelig. Sterker nog de costs per click (CPC) kunnen flink omhoog schieten. Het tarief wordt namelijk afgestemd op hoe relevant de campagne is die je wilt plaatsen. Dat betekent dat zowel de advertentie als de landingspagina én het keyword bij elkaar moeten passen.

Jouw website heeft zijn eigen unieke content en ook de naam van de concurrent mag je niet zomaar in de campagne tekst plaatsen. Twee factoren die al een behoorlijk invloed hebben op de relevantie van jouw ad. Google kent je dus een lage score toe op het gebied van kwaliteit. De CPC zal dus behoorlijk hoger uitvallen. In dit geval moet je je afvragen of de kosten wel opwegen tegen de conversies die je mogelijk ontvangt.

Adverteren op naam binnen Google Ads

Wat mag niet?

Als je wilt adverteren op de naam van je concurrent, dan mag je deze niet in de tekst van de advertentie plaatsen. In veel gevallen zijn deze namen of merknamen geregistreerd en beschermd. Ook vindt s’ werelds grootste zoekmachine dat de advertentie duidelijk moet zijn. Er mogen geen twijfels bestaan over de identiteit. Dit wordt als misleidend beschouwt.

Wat mag wel?

Google stelt geen eisen of regels aan het gebruik van deze namen als keyword. De naam van je concurrent als zoekwoord gebruiken voor een Google Ads advertentie mag dus wel. Ook dit kan effectief zijn. Wanneer er wordt gezocht naar de bedrijfsnaam van jouw "conculega", kan het gebeuren dat de gebruiker jouw advertentie onder ogen krijgt.

Adverteren op merknaam

Wat is niet toegestaan?

Google hanteert vrijwel dezelfde regels voor het gebruik van merknamen in advertenties. Je mag het merk dus wel als keyword gebruiken, maar niet verwerken in de tekst van de campagne. Google kan een beperking opleggen voor het gebruik van een officieel geregistreerde merknaam. Dit verzoek wordt door de desbetreffende concurrent zelf ingediend. Op deze manier kan advertentie content snel en makkelijk worden gefilterd.

Wat is wel toegestaan?

Er is echter een uitzondering op de regel. Bijvoorbeeld wanneer je de merkproducten van de concurrent verkoopt. Wanneer je deze naam wilt gebruiken voor een Google Ads campagne, kun je het merk om een goedkeuring vragen. Je mag de merknaam dan ook als geautoriseerde adverteerder in de tekst van de advertentie gebruiken. Daarvoor moet het merk jouw account ID wel bekendmaken aan Google.

Wat kun je doen als je bezwaar wilt maken?

Als er iemand op jouw naam adverteert dan kun je bezwaar maken. In veel gevallen is dit raadzaam. De concurrent kan er namelijk zomaar met de zege vandoor gaan. Dat terwijl jij steeds slechter vindbaar bent binnen de zoekmachine. Overbieden is onverstandig. Dit zou de kosten per click nog verder doen stijgen. Iets wat jullie beiden willen voorkomen.

Wanneer er iemand anders op jouw naam adverteert kun je een bezwaar indienen. In de eerste plaats zou je de concurrent zelf kunnen benaderen. Vragen om de campagnes op non-actief te plaatsen is vaak voldoende. Voor je dit doet is het raadzaam om kritisch te kijken naar de betreffende Google Ads campagne.

Wanneer jouw naam als zoekwoord wordt gebruikt is er géén sprake van een overtreding. Wordt de naam van jouw bedrijf of merk gebruikt in de advertentietekst? Dan worden de regels mogelijk overtreden. Zeker wanneer er sprake is van misleiding of wanneer het niet in één oogopslag duidelijk is wie de adverteerder is. Bezwaar maken bij Google kan wanneer jouw merk officieel geregistreerd is. Nadat je een klacht hebt ingediend zal de helpdesk van Google de betreffende advertentie opnieuw van een beoordeling voorzien.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81