Wat is linkbuilding en waarom is het zo belangrijk voor SEO?

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het proces van het verzamelen van website's die linken naar jouw website. Elke online marketeer en business owner zou bezig moeten zijn met linkbuildig om twee redenen; één het zorgt voor referral (verwijzend) verkeer naar je website én het verhoogd de autoriteit van je website. De autoriteit van je website is één van de belangrijkste pijlers voor Google om de ranking van je website te bepalen. Linkbuilding is daarom een veel gebruikte SEO-strategie om meer verwijzende links naar je website te verzamelen om je website hoger te laten scoren tussen de Google resultaten.

Toen Larry Page en Sergey Brin in 1996 elkaar ontmoetten op de Stanford University en Google oprichtten, waren ze opzoek naar een algoritme om de ranking binnen Google te bepalen zonder dat deze eenvoudig te manipuleren zou zijn. Ze besloten het principe van autoriteit toe te passen om de ranking van websites te bepalen in Google. Het idee kwam van de universiteit waar lezingen en informatie verstrekt werd door professoren (personen met een hoge autoriteit).

Voorheen werd de autoriteit van een website aangeduid met PageRank, alleen besloot Google om de PageRank niet meer openbaar te maken. Tegenwoordig wordt de autoriteit van een website uitgedrukt met DA en PA (domein- en pagina autoriteit). Als er veel websites linken naar jouw website (zonder dat je terug linkt) stijgt hiermee de autoriteit van je website én krijg je een hogere positie in Google.

Waarom is linkbuilding zo belangrijk voor SEO?

Hoe werkt linkbuilding?

K

Voor- en nadelen van linkbuilding

Linkbuilding technieken