11 tips voor het aanmaken van lokale landingspagina's (steden pagina's)

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is een lokale landingspagina?

Een lokale landingspagina is een pagina die jouw bedrijf onder de aandacht brengt bij specifieke plaatsen en omliggende steden. Met een landingspagina kun je de lokale bekendheid vergroten. Landingspagina’s hebben als doel het verkrijgen van organische rankings binnen een bepaalde regio. Bijvoorbeeld in combinatie met Google Mijn Bedrijf.

5 tips voor het bouwen van een lokale landingspagina

Wil jij je meer richten op de mensen uit jouw omgeving? Of bevindt jouw doelgroep zich duidelijk in een specifieke provincie? Dan kun je nadenken over het maken van een lokale landingspagina. Hieronder geven wij je 5 praktische tips die je direct zelf kunt toepassen.

We vertellen je welke vragen je helpen bij het maken van een pagina, maar ook op welke manier je de lokale landingspagina van de concurrent moet beoordelen en waarom. Daarnaast vertellen we je ook hoe je jouw aantekeningen kunt omzetten in kwalitatieve content én hoe je onderzoek doet naar veelgestelde vragen uit de regio. Deze kun je straks op jouw eigen lokale pagina beantwoorden. Als laatste vertellen we je ook hoe belangrijk het is om jouw pagina te voorzien van aantrekkelijke visuals. Zoals video’s of afbeeldingen.

1. Stel een vragenlijst op

Stel voor jezelf een vragenlijst op als je een lokale landingspagina wilt maken. Daar kun je de onderstaande vragen in opnemen en zelf beantwoorden.

  • Welke diensten wil je aanbieden?
  • Welke grote plaatsen of steden wil je bereiken
  • Wie zijn jouw klanten (buyer persona)?
  • Waar hebben zij over het algemeen het meest behoefte aan?
  • Welke diensten of adviezen zijn het meest uniek voor deze plaatsen of steden?
  • Welke tevredenheidsgaranties bied je aan?
  • Welke speciale aanbiedingen of kortingen bied je aan?
  • Waarom is jouw bedrijf beter dan die van de concurrenten?
  • Wie zijn de concurrenten van jouw bedrijf?
  • Neem je deel aan lokale evenementen of steun je deze?

2. Beoordeel de lokale landingspagina van de concurrentie

Bezoek de lokale landingspagina’s van jouw concurrenten? Onderwerp ze aan een kritische beoordeling. Bijvoorbeeld op de kwaliteit van de inhoud, de gebruiksvriendelijkheid en de bruikbaarheid. Door de landingspagina van je concurrent te onderzoeken, is de kans groot dat je mogelijkheden ziet die jij kunt overtreffen. Schrijf op wat je wel of juist niet goed vindt aan de landingspagina’s en onderzoek welke zoekwoorden ze het meest gebruiken.

3. Van notities naar content

Zodra je de vragen op de lijst hebt beantwoord en de lokale landingspagina’s van de concurrentie hebt bestudeert, is het tijd om jouw notities te veranderen in content.

  • Intro: begin met een unieke en inleidende tekst. Vertel over de diensten die je aanbiedt in de plaatsen en steden waarop jouw landingspagina is gebaseerd.
  • Klantvraag: beantwoord ten minste één unieke klantvraag per lokale landingspagina
  • Adviezen: omschrijf adviezen en tips die uniek zijn voor een stad of plaats.

4. Doe onderzoek naar veelgestelde vragen en beantwoord ze

Onderzoek welke vragen het meest worden gesteld in de plaats of stad. Beantwoord deze zo uitgebreid mogelijk om unieke content te kunnen creëren. Jij bent immers de expert. Op deze manier kun je jouw lokale landingspagina onderscheiden van de concurrentie. Je kunt eventueel ook gebruik maken van de gerelateerde zoekopdrachten in Google. Je vindt ze onder de SERPs zoekresultaten binnen de zoekmachine.

Gerelateerde zoekopdrachten van Google zoeken

Pro tip:

Er zijn ook betaalde tools zoals Semrush, in deze tool kun je als je op een zoekwoord zoekt precies zien wat de gerelateerde zoekwoorden of vragen zijn waar mensen op zoeken.

5. Voeg aantrekkelijke visuals toe aan jouw lokale landingspagina

Jouw lokale landingspagina moet natuurlijk ook visueel aantrekkelijk zijn. Bijvoorbeeld in de vorm van afbeeldingen of video content. Voeg ten minste 1 tot 3 foto’s of video’s toe per landingspagina. Door de pagina te voorzien van afbeeldingen, krijgen bezoekers een goede indruk van wat jouw bedrijf te bieden heeft. Stem het aantal afbeeldingen af op de branche waarin je actief bent. Een hovenier gebruikt meer visuele content dan een loodgietersbedrijf.

Zorg ervoor dat de afbeeldingen specifiek zijn afgestemd op de betreffende stad of plaats. Dat geldt ook voor video’s. Desgewenst kun je de lokale landingspagina ook voorzien van klant reviews en beoordelingen. Eventueel kun je ook gebruik maken van een on-page applicatie of review website voor klant beoordelingen. Zoals Google of Yelp. Wanneer je die hebt kun je ook de namen van regionaal bekende opdrachtgevers gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer je als hovenier de tuin van de plaatselijke zorginstelling onderhoudt.

Je kunt jouw lokale landingspagina ook voorzien van een interview. Bijvoorbeeld met het verkoopteam dat actief is in de betreffende stad of plaats. Daarmee straal je niet alleen professionaliteit uit, maar win je ook het klantvertrouwen. Nog voordat er een eventuele aankoop of opdracht plaatsvindt. Zijn de diensten van jouw bedrijf ook van tijd tot tijd op andere plaatsen in de omgeving beschikbaar? Vergeet dan niet om dit te vermelden.

Deze informatie op de landingspagina is namelijk zeer relevant voor de doelgroep in de regio. Kijk als laatste nog even naar de beoordeling die je hebt gemaakt over de lokale landingspagina van de concurrentie. Is er nog iets wat mist? Kun je nog iets unieks toevoegen waardoor jouw bedrijf zich kan onderscheiden?

Dit wil je voorkomen bij het maken van een landingspagina

Als je een lokale landingspagina wilt maken, dan zijn er zeker ook dingen die je wilt voorkomen. Je wilt er namelijk zeker van zijn dat jouw landingspagina klanten bereikt in plaats van dat de pagina schade toebrengt aan jouw website. Hier moet je op letten:

1. Gebruik geen fake adressen op lokale landingspagina's

Gebruik geen nep adressen op jouw lokale landingspagina’s. Bijvoorbeeld in de steden waarvoor je de landingspagina maakt. Dat geldt ook voor virtuele kantoren die eigenlijk geen bezoekadres zijn. Als je wilt kunnen voldoen aan de richtlijnen van Google, moet je bestaande adressen gebruiken. Google kan de bewegwijzering namelijk lezen via Streetview. Het gebruik van een huis of een kantoor dat niet bestaat is dus geen optie.

2. Voorkom content van lage kwaliteit of thin content op jouw landingspagina

Maak alleen een landingspagina wanneer je over voldoende informatie beschikt. Daarmee voorkom je dat je jouw lokale landingspagina voorziet van content met een lage kwaliteit. Dit wordt ook wel thin content genoemd. Een paragraaf schrijven en de plaatsnamen op een aantal pagina's aanpassen is dan ook zeker geen goed idee. Vul de lokale landingspagina's dus ook niet met plaatsnamen, postcodes of zoekwoorden. Wanneer je de Webmaster Richtlijnen van Google naleest, zul je merken dat dit niet wordt gewaardeerd. Gebruik deze tactiek ook niet wanneer jouw concurrenten dit wel doen. Zie het als een kans om te scoren en je concurrentie voorbij te gaan.

3. Bouw geen onredelijk aantal lokale landingspagina's

Maak geen honderden lokale landingspagina’s voor plaatsnamen en steden die niet dicht in de buurt liggen. Het is onredelijk om te denken dat je elke pagina kunt voorzien van unieke content. Natuurlijk is dit mogelijk wanneer je voldoende budget tot je beschikking hebt voor het inhuren van meerdere copywriters. Daarnaast houdt Google ook rekening met de ligging van je bedrijf, waardoor het veel moeilijker is om voor een bedrijf uit Tilburg te ranken op een lokale zoekterm in Groningen (en andersom). Voor kleine en middelgrote lokale bedrijven is dit vaak niet haalbaar. Begin dus met de belangrijkste steden en plaatsen in de buurt. Indien nodig kun je van hieruit verder gaan, mits de landingspagina’s van goede kwaliteit en uniek blijven. In plaats daarvan kun je ook kiezen voor PPC of Pay Per Click. Jouw bereik is dan kleiner maar je voorkomt dat de kwaliteit van jouw website hieronder te lijden heeft.

Pro tip:

Controleer altijd eerst of er wel zoekvolume zit op de zoekterm waar je een lokale landingspagina voor aan wilt maken. Het zou zonde zijn als je tijd en energie stopt in het aanmaken van een pagina terwijl er niet op gezocht wordt.

Voorbeeld voor het maken van een lokale landingspagina

In het onderstaande voorbeeld gebruiken we een online marketingbureau dat een lokale landingspagina wil maken voor de plaats Rijen. Ook Noord-Brabant valt dus onder het servicegebied. Als het om een fysiek bedrijf gaat, moet je er dus zeker van zijn dat de volledige bedrijfsnaam, het adres en het telefoonnummer zijn vermeld op de website.

  1. Hier kun je de inleidende tekst van jouw lokale landingspagina plaatsen. Hier kun je ook vermelden wat het bedrijf doet. De basisbeschrijving mag ook een specifiek advies bevatten dat gericht is op de omgeving of de plaatsnaam waarop je target. Daarnaast kun je in deze sectie informatie geven over de tevredenheidsgarantie of een vermelding maken van bestaande tevreden klanten uit de regio. Dit mogen ook bekende bedrijven of winkels zijn.
  2. Hier kun je showcase video's of samenvattingen plaatsen van afgeronde projecten.
  3. Hier plaats je de sectie met reviews. Deze sectie bevat een widget voor recensies op de landingspagina, een verzoek aan klanten om een review achter te laten en een uitnodiging om meer klant beoordelingen te bekijken op andere platformen van derden.
  4. Hier kun je antwoorden geven op de meest gestelde vragen. Zoals je dit in de bovenstaande tips hebt kunnen lezen. Natuurlijk kun je hier ook andere relevante en branche gerelateerde vragen beantwoorden.
  5. Hier is er ruimte voor wat extra creativiteit op jouw lokale landingspagina. In het voorbeeld is er gekozen voor een video waarin de lokale bevolking kennis kan maken met de eigenaar van het bedrijf. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een bedrijfsvideo, promotiemateriaal over een goed lokaal doel dat je gesponsord hebt of relevant en gerelateerd nieuws uit de regio.
  6. De laatste Call To Action of CTA is natuurlijk heel belangrijk. Ook als de content van de lokale landingspagina eigenlijk al vanaf de eerste letter aanzet tot het ondernemen van actie.

Natuurlijk hoeft jouw lokale landingspagina er niet precies zo uit te zien als op het voorbeeld. Toch kun je het bovenstaande voorbeeld gebruiken als geheugensteuntje. Als je zelf een lokale pagina wilt maken is het vooral belangrijk om zoveel mogelijk informatie over de plaatsnamen en de steden te verzamelen. Gebruik daarvoor de vragenlijsten die je hebt gemaakt. Jouw inspanningen zijn zichtbaar in de authenticiteit van de lokale landingspagina. Uiteindelijk zie je dat natuurlijk ook weer terug aan hoe succesvol de pagina is.

Tot slot

Deze tips en de aanpak voor het maken van een lokale landingspagina zijn geschikt voor zowel kleine als middelgrote bedrijven. Op hoeveel steden en plaatsnamen jij je wilt richten is natuurlijk ook afhankelijk van het beschikbare budget en jouw creativiteit. Onthoud dat één goede lokale landingspagina beter is dan meerdere pagina’s met content van lage kwaliteit.

Na het lezen van de bovenstaande informatie, weet je precies wat een lokale landingspagina is, hoe je deze moet maken én welke dingen je absoluut wilt voorkomen. Je kunt zelf aan de slag gaan met het maken van een lokale pagina, maar dit kun je natuurlijk ook overlaten aan een ervaren webdesign en online marketingbureau. Maak gebruik van het bovenstaande voorbeeld als je zelf aan de slag gaat met het maken van lokale landingspagina’s.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81