Waarom Google Ads gebruiken?

Vroeger was alles anders, als je wilde adverteren met je bedrijf koos je al snel voor een advertentie in een blad of de krant. Maar de (online) marketing wereld is in de afgelopen jaren sterk veranderd. Google Ads (voorheen Google Adwords) is marktleider op dit gebied en is een van de meest effectieve manieren van online marketing dat werkt met een veilingsysteem op PPC basis.

Wat is Google Ads?

Google Ads is een online advertentie platform van Google waarmee je online advertenties kunt maken voor mensen die zoeken op een bepaalde zoekterm. Het werkt via een Pay Per Click veilingsysteem waarmee je kunt bieden op zoektermen die relevant zijn voor jouw dienst of product, je betaald dus per klik.

Ik ben ervan overtuigd dat Google Ads kan werken voor bijna ieder bedrijf, ongeacht in welke branche of niche je bedrijf zich bevindt. Zoals gezegd kun je met Google Ads dus heel specifiek adverteren op een bepaalde doelgroep (mensen die op een bepaalde zoekterm zoeken). Maar bijvoorbeeld ook in een bepaalde regio of mensen met een bepaalde interesse of hobby.

Doordat alles in Google Ads meetbaar is (en je precies kunt zien wat de ROAS van je advertentie is) kun je exact meten hoeveel je uit geeft aan een bepaalde campagne en hoeveel deze campagne je aan geld oplevert. Met de juiste kennis en expertise kun je hiermee uiteindelijk bijna elke Google Ads campagne winstgevend maken. Hieronder vind je enkele voorbeelden waarom je Google Ads zou moeten gebruiken voor je bedrijf.

1. Google Ads is voor iedereen

Veel mensen denken dat adverteren met Google Ads alleen voor grote bedrijven is, maar je kunt echt met elk budget adverteren met Google Ads. Zo kun je al adverteren voor bijvoorbeeld €5,- per dag. Google Ads werkt met een veilingsysteem waarmee je kunt bieden op bepaalde zoektermen. Biedingen kunnen uiteen lopen van €0,10 tot €10 per klik. Hoeveel kliks je iedere maand naar je website wilt hebben kun je helemaal zelf bepalen. Verder heb je de keuze om landelijk of juist regionaal te adverteren, en betaal je alleen voor de mensen die op je advertentie klikken naar je website.

2. Google Ads is meetbaar

In tegenstelling tot adverteren in zoals een blad, tijdschrift, krant of TV is met online adverteren via Google Ads alles meetbaar. Zelfs op het gebied van SEO is er veel minder meetbaar. Bezoekers komen weliswaar uit Google, maar het is moeilijk om bijvoorbeeld te achterhalen welke zoekterm er is gebruikt omdat er veel zoekwoorden vanwege de privacy wet als: "not provided" worden weergegeven.

Google Ads zelf geeft je uitgebreide informatie zoals het aantal kliks, CTR of kwaliteitsscore van je advertentie. Maar het belangrijkste; je kunt ook conversies meten met Google Ads. Zo kun je precies meten hoe vaak er een contactformulier, offerte aanvraag, nieuwsbrief inschrijving, klikken op een telefoonnummer etc. er zijn gedaan door gebruikers die op je website zijn gekomen door middel van Google Ads.

3. Google Ads is schaalbaar

Een van de grootste problemen voor elke marketeer is het vinden van een leadgeneratie bron die schaalbaar is. Met 3,8 miljoen zoekopdrachten per minuut is Google enorm schaalbaar. Er zijn altijd wel zoektermen te vinden die precies aansluiten bij jouw dienst of product. En van deze zoektermen zijn waarschijnlijk nog tientallen varianten of synoniemen te bedenken. Zodra je een Google Ads campagne hebt met een positieve ROAS of ROI dan is er geen reden meer om nog een budget te hanteren voor deze campagne, hoe meer kliks er via deze campagne binnen komen, des te groter jouw omzet en winst!

4. Je kunt zelf bepalen op welke landingspagina gebruikers landen

Met Google Ads kun je zelf bepalen op welke landingspagina een gebruiker uit komt. Je kunt een bezoeker dus bijvoorbeeld gelijk op een pagina uit laten komen waar ook een offerte aangevraagd of product kan worden gekocht. En je bent niet afhankelijk van de pagina waarop Google je bezoekers laat landen net zoals bij SEO. Heb je deze maand bijvoorbeeld een actie of aanbieding? Dan je gebruikers direct op deze pagina uit laten komen. 

5. Bepaal wie je advertentie wel of niet te zien krijgen

Je kunt met Google Ads heel specifiek adverteren op een bepaalde doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde leeftijden, woonplaats of gebied waar mensen zich vaak bevinden. Maar ook op basis van interesse. Zoeken mensen bijvoorbeeld vaak naar woon accessoires dan kun je in Google Ads aangeven dat je wilt adverteren op deze doelgroep. Maar bijvoorbeeld ook mensen die op het punt staan een bepaalde aankoop te doen (meestal mensen die momenteel erg veel Googelen op een bepaald onderwerp).

Natuurlijk kun je met deze doelgroepen ook testen en meten welke doelgroep het beste converteert bij jouw producten of diensten. Andere mogelijke doelgroepen in Google Ads zijn onder andere:

  • Leeftijd
  • Interesse
  • Regio of woonplaats
  • Soortgelijke websites die bezocht zijn

Google Ads doelgroep leeftijd

6. Google Ads werkt sneller dan SEO

Waar je met SEO maanden moet wachten op resultaat, omdat je website nog geen autoriteit in Google heeft opgebouwd en weinig backlinks heeft. Met Google Ads kun je direct bovenaan in Google staan op honderden verschillende zoektermen.

Ik bedoel hiermee niet dat SEO niet belangrijk is, maar een goede online marketing strategie bestaat wat mij betreft altijd uit een combinatie van SEO en Google Ads (SEA). Omdat Google Ads direct resultaat geeft zou je bijvoorbeeld ook kunnen testen of een bepaald zoekwoord en doelgroep ook echt leid tot conversies en verkoop. Als je dit getest hebt kun je daarna je SEO strategie hierop aanpassen en ook gratis organische bezoekers binnen gaan halen.

7. Google Ads is makkelijker dan SEO

Met makkelijker bedoel ik niet dat het eenvoudiger is om via Google Ads een rendabele campagne op te zetten. Maar als je eenmaal een aantal goed lopende campagnes hebt is het een stuk makkelijker om deze te onderhouden. SEO kost in principe evenveel tijd en moeite, maar je moet ook content up to date houden. En nog belangrijker, je weet nooit precies hoe goed je website, blog of landingspagina gaat scoren in Google en hoeveel organische bezoekers hier uiteindelijk uit voort komen. Iets wat met een Google Ads campagne wel gegarandeerd is.

8. Google Ads neemt SERP's over

Google Ads neemt een steeds groter deel van de SERP in beslag (de zoekresultaten pagina van Google). Waar er vroeger maximaal 3 advertenties getoond werden, zijn er dit tegenwoordig al 4! En moet je in veel gevallen al beginnen met scrollen om überhaupt bij de organische resultaten uit te komen. De reden hiervoor is natuurlijk dat Google ontzettend veel geld verdiend met Google Ads. 70,9% van alle inkomsten van de diensten die Google aanbiedt zijn afkomstig uit Google Ads.

Google Ads SERP

9. Google Ads verkeer converteert beter dan organisch verkeer

Met SEO weet je nooit van te voren met welke zoekterm een gebruiker op je website terecht komt. Met Google Ads kun je specifiek filteren op doelgroep, leeftijd, demografie of interesse (meer hierover lees je later in deze blog). Je kunt dus heel specifiek en doelgericht adverteren, waardoor je conversiepercentage in sommige gevallen wel kan oplopen tot 10%

10. Google Ads is een goede toevoeging op je bestaande marketing

Zoals bij punt 6 al kort omschreven kan Google Ads een goede toevoeging zijn op je bestaande marketing kanalen. Denk bijvoorbeeld aan remarketing campagnes in het display netwerk van Google. Hiermee kun je bezoekers die je website bezocht hebben maar nog niet geconverteerd hebben advertenties laten zien op andere websites (denk bijvoorbeeld aan nu.nl of marketplaats.nl). Er zijn in Nederland tienduizenden websites die gebruik maken van Google Ads advertenties waar jouw advertentie op getoond kan worden.

Het voordeel van het opnieuw targetten van bezoekers is dat ze al een aantal keer in aanraking zijn geweest met je bedrijf of product. Hoe vaker iemand een advertentie van je bedrijf ziet des te groter de kans is dat deze uiteindelijk tot een conversie zal gaan leiden. Een bijkomend voordeel is dat het adverteren in het display netwerk van Google erg goedkoop is. Zo kun je bijvoorbeeld al een remarketing campagne opzetten voor €0,10 per klik! Remarketing campagnes hebben over het algemeen een heel hoog conversiepercentage en in combinatie met de lage kosten per klik heb je al snel een hele goede ROAS.

11. Je concurrent gebruikt Google Ads

Als afsluiter is er nog het gezegde: "Iedereen gerbuikt het, dus waarom jij niet"? Zoek maar eens op een zoekterm die aansluit bij een product of dienst die je aanbiedt. Gegarandeerd een concurrent een Google Ads campage heeft lopen. En om nog terug te komen op punt 1 van deze blog, het is voor elk budget, zodra je eenmaal een positieve ROAS of ROI hebt van je campagne krijg je voor elke euro die je uitgeeft aan Google advertenties een x aantal euro terug. Stel dat ik tegen jou zeg dat je voor elke euro die je mij geeft 10 euro terug krijgt, hoeveel euro zou je mij dan geven;)?