Clickbait

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is clickbait?

De letterlijke vertaling van clickbait is lokaas. Binnen de wereld van online marketing wordt het “aas” gebruikt voor het verzamelen van clicks. De lezer wordt uitgelokt tot het klikken op een opvallende titel of kop van een bericht. Tot dusver is daar niets mis mee.

Toch wordt clickbait ook wel eens in één adem genoemd met misleiding. Wanneer clickbait op de juiste manier wordt gebruikt hoeft dat niet misleidend te zijn. Waardevolle content kan immers ook een aansprekende titel hebben waar mensen graag op klikken.

Clickbait op de juiste manier gebruiken

Clickbait hoeft niet altijd misleidend te zijn. Binnen online marketing kan het ook op een positieve manier worden toegepast. Bijvoorbeeld door een waardevolle post of blog van een interessante kop te voorzien. Ook dit zet logischerwijs aan tot klikken, hoewel dat niet perse de intentie is. Dat is het creëren van meer betrokkenheid of het informeren van de lezer. Het kaf wordt van het koren gescheiden. Misleiden is immers iets anders dan verleiden.

Voorbeelden van misleidende clickbait

Je hebt vast wel eens een misleidende clickbait posts voorbij zien komen. Je ziet ze veel op social media kanalen zoals Facebook. Enkele voorbeelden van deze misleidingen zijn”

“Ze leest haar kindje voor uit het boek, wat er dan gebeurd is ongelooflijk.”

“De man pakt het papiertje van de grond, wat hij dan leest gaat je verstand te boven.”

Beiden koppen laten je geloven dat het bericht informatie bevat dat je écht niet mag missen. Hoe vaak je de post ook naleest, iets schokkends ga je vaak niet ontdekken. De lezer voelt zich niet alleen misleid, maar ook bedrogen. Ook wanneer ze zelf op de link hebben geklikt. Wie de schuldige ook is, een betrokken publiek creëer je hiermee dus zeker niet.

Een kop mag de lezer wel in verleiding brengen

Hoeveel klikken een post of advertentie met een misleidende kop ook verzamelt, je hebt er eigenlijk niet zoveel aan. Je hebt wellicht meer kliks naar je advertenties of een hogere open rate op je e-mail funnel. Maar zolang mensen niet converteren heb je er niets aan. Daarnaast heeft degene die heeft besloten op de misleidende kop te klikken nu ook een slecht gevoel bij je merk of bedrijf.

Een goede titel is niet alleen relevant, maar ook compleet en to-the-point. De lezer weet precies waar het artikel over gaat en wil daar heel graag meer over weten. Ga dus niet altijd alleen voor hoge open rates of CTR maar zorg dat de kop aansluit bij het artikel wat je schrijft. Of als het om diensten gaat kun je eventueel USP's verwerkt waarmee jouw product of dienst onderscheidend is en mensen op die manier door willen klikken naar je landingspagina of artikel.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.