E-mail funnel

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is een e-mail funnel?

Een e-mail funnel, ook wel e-mail opeenvolging of automatische e-mail follow-up genoemd. De term stamt af van de term: "funnel" die in de marketing wereld bekend staat als een trechtervorm die weergeeft hoe iemand van prospect naar klant gaat. Een e-mail funnel is eigenlijk hetzelfde alleen wordt deze gebruikt met e-mail marketing.

Een e-mail funnel is een geautomatiseerde keten van e-mailberichten die automatisch verstuurd worden.

Het doel van een e-mail funnel is het omzetten van potentiele prospects naar klanten. Een complete handleiding hiervan vind je in de blog: 4 stappen waarmee je voor elk bedrijf de perfecte e-mail funnel schrijft.

Hoe ziet een e-mail funnel eruit?

Zoals hierboven beschreven is het een soort trechtervorm waar je bovenin e-mailadressen hebt waar je de geautomatiseerde e-mails naar gaat versturen. En onderaan de trechter klanten/sales uit komen.

Voorbeelden van e-mail funnels

Als je e-mail funnels eenmaal gaat herkennen zie je ze letterlijk overal. Zo is er de warme variant waar je in ruil voor je e-mailadres een e-book met informatie krijgt.

Maar er bestaan ook koude e-mail funnels, als je hier aan begint kun je ze het beste nog zo warm mogelijk proberen te maken. Dit kan door bijvoorbeeld een naam van de ontvanger, een stukje van zijn portfolio of bedrijfsnaam erin te verwerken. Ook is het belangrijk dat je eerst je doelgroep goed definieert, anders wordt je mail snel gezien als spam.

Een veel voorkomend voorbeeld van een e-mail funnel is het downloaden van een e-book met informatie of iets leerzaams. In ruil voor je e-mailadres kun je het e-book downloaden. Vervolgens hangen er een aantal geautomatiseerde e-mails achter die op gezette tijden verstuurd worden (vaak met de bedoeling om een product of dienst te verkopen). Ook kun je vaak nog onderscheid maken of een bezoeker doorklikt naar je website of een actie uitvoert op je website, een bepaalde e-mail versturen. Heb je bijvoorbeeld je e-mailadres ingevuld maar niet je het e-book niet hebt gedownload, dan krijg je vaak een andere e-mail opvolging als dat je het e-book wel gedownload hebt.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81