Content kalender

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is een content kalender?

Een content kalender is een agenda waarin je al jouw content kunt plannen en organiseren. Voor de publicatie op websites, blogs of social media kanalen. Je kunt een content kalender per week, per maand of per half jaar organiseren. Het biedt overzicht en de mogelijkheid om content eenvoudig te beheren. Nog voordat het wordt geproduceerd of gepubliceerd.

Content kalenders kunnen verschillende soorten content bevatten. Dit is afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een aantal voorbeelden van verschillende soorten content:

  • Content die nog gepubliceerd moet worden
  • Bewerken en bijwerken van bestaande content
  • Publicatie van videocontent zoals webinars
  • Content updates
  • Belangrijke gebeurtenissen of data

Door het maken van een content kalender maak je jouw marketingstrategie meer doeltreffend en efficiënt. Daarnaast bespaar je tijd en zorg je voor een gestroomlijnde workflow. Hoe maak je zelf een content kalender en wat goede strategieën?

4 voordelen van een content kalender

1. Minder kans op fouten

Door een consistent gebruik van een content kalender kun je het risico op fouten aanzienlijk verminderen. Bijvoorbeeld aangaande de planning voor het publiceren of produceren van content. Met een kalender voorkom je ook dat content dubbel of juist helemaal niet wordt gepost. Daarnaast heb je met een content kalender ook de mogelijkheid tot het verdelen van taken. Iedereen weet dus wat hij of zij moet doen. Dit bevordert tevens het werkproces.

2. Samenwerken en tijd besparen

Een content kalender is eenvoudig toegankelijk voor elk lid van het team. Of dat nu thuis of op kantoor is. De status van de content kan op elk moment worden geraadpleegd. Wanneer iets in één oogopslag duidelijk is, bevorderd dat de productiviteit en de samenwerking. Een content kalender werkt zeker op de lange termijn tijdbesparend. Content kan eenvoudig vooruit worden gepland. Voor een week, een maand of 6 maanden.

3. Consistentie in content publicatie

Consistent publiceren is belangrijk voor het stimuleren en verkrijgen van meer betrokkenheid. Daarnaast kun je met regelmatig posten het bereik vergroten. Met een content kalender kun je eenvoudig en met regelmaat publiceren.

4. A/B testen

Met een content kalender kun je eenvoudig achterhalen welke gebieden meer aandacht of verbetering nodig hebben. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van A/B testen. Een kalender vertelt je namelijk precies welke soort content en algoritmen wel of juist niét werken.

Onderdelen van een goede content kalender

De onderdelen van een content kalender kunnen worden afgestemd op de branche waarin je actief bent. De inhoud is ook afhankelijk van je werkwijze. Houd je de productie grotendeels in eigen hand om moet je rekening houden met de behoeften van een team?

Hieronder zie je een aantal onderdelen van een goede content kalender. Door jezelf het bovenstaande af te vragen, weet je precies welke elementen belangrijk zijn voor jou.

1. Soort content

Er zijn verschillende soorten content. Het is belangrijk om aan te geven over welk type inhoud het gaat. Zoals bijvoorbeeld een blog, een video of een podcast. Door dit onderdeel op te nemen in de content kalender, kun je definiëren hoe content wordt gepland. Als je weet over welke soort content het gaat, kunnen fouten ook makkelijk worden opgespoord.

2. Onderwerp

Waar moet de content over gaan en onder welke rubriek wordt deze geplaatst? Denk daarbij aan onderwerpen zoals economie, lifestyle of medisch. Dit onderdeel maakt de content kalender een stuk overzichtelijker. Zowel op het gebied van productie als publicatie.

3. Publicatiedatum

Een goede content kalender bevat ook het onderdeel publicatiedatum. Dit is belangrijk voor zowel grote als kleine bedrijven. Ook wanneer je als freelancer werkt voor én met verschillende bedrijven. Onder publicatiedatum kun je zien wanneer een deadline passeert en wie verantwoordelijk is voor de content die op een specifieke datum gepubliceerd wordt.

4. Schrijver en/of auteur

Laat je tekstuele content schrijven door interne of freelance schrijvers? Voorzie jouw content kalender dan ook van dit onderdeel. Op deze manier kan iedereen zien welke schrijver de voorgestelde content maakt. Je kunt ook kiezen voor het onderdeel auteur. Dat is vooral handig wanneer je veel gebruik maakt van externe auteurs voor ghostwriting blogs.

5. Content status

Dit onderdeel voeg je toe aan jouw content kalender om de voortgang van de productie te kunnen bijhouden. De status geeft overzicht in de workflow, maar zorgt ook voor rust bij opdrachtgevers en klanten. Met een content status wordt de communicatie efficiënter en kun je eventuele obstakels of moeilijkheden in het werkproces snel opsporen en verhelpen.

6. Type kanaal

Elk kanaal kent zijn eigen type content. Door je kalender van dit onderdeel te voorzien, kun je heel eenvoudig bepalen op welk kanaal de inhoud het beste presteert. Bijvoorbeeld door het toepassen van analyses op een later tijdstip. Dit onderdeel is natuurlijk ook van belangrijk voor online marketeers. Je kunt precies zien welke inhoud waar wordt geplaatst.

7. Edit datum

Welke content wordt op welke datum bewerkt en door wie? Dit onderdeel mag zeker niet ontbreken aan jouw content kalender wanneer inhoud door meerdere mensen moet worden gezien, voordat het uiteindelijk wordt gepubliceerd.

8. Document

Dit onderdeel is vooral efficiënt voor grote teams en bedrijven. Documenten kunnen worden geüpload in de content kalender. Bijvoorbeeld na het bereiken of afronden van een specifieke fase, of als een document nog bewerkt of aangepast moet worden. Eventuele reacties van andere teams kunnen hier eenvoudig worden toegevoegd.

9. Ondersteunende media

Wil je ondersteunende media laten toevoegen aan een artikel of blog? Voeg dit onderdeel dan zeker toe aan de content kalender. Ondersteunende media kan bijvoorbeeld een uitlegvideo zijn. Je kunt dit toevoegen voordat de content definitief wordt gepubliceerd.

10. Koopfase

Voor e-commerce bedrijven kun je een content kalender ook voorzien van dit onderdeel. Zo zie je in één oogopslag voor welke koopfase de content is bedoeld. Door dit onderdeel toe te voegen aan je kalender, kun je de Kritieke Prestatie Factoren (KPI) beter monitoren.

11. Promotie strategie

Door het toevoegen van dit onderdeel ziet elk teamlid hoe de content wordt gepromoot. Bijvoorbeeld als een post voor social media kanalen, als een nieuwsbrief of een artikel. Geef elke soort promotie een andere kleur. Zo krijg je in één oogopslag een duidelijk overzicht.

12. Content ideeën

Creëer een onderdeel waarin je ideeën voor toekomstige content kunt bewaren. Door deze kolom toe te voegen aan de kalender, heb je altijd de beschikking over een ideeënbus. Je kunt dit ook verdelen in secties. Zoals seizoensgebonden content of evenementen.

13. Campagne

Onder dit onderdeel van jouw content kalender, kun je inhoud voor campagnes nog efficiënter en effectiever organiseren en beheren. Zo weet je precies of de content geschikt moet zijn voor brand awareness-, naamsbekendheid- of productcampagnes. Als extra kolom zou je het onderdeel betaald of organisch verkeer kunnen toevoegen. Zo weet je namelijk precies of een artikel of blog SEO geoptimaliseerd of juist informatief moet zijn.

Zelf een content kalender maken?

Wil je zelf een content kalender maken? Definieer dan eerst de soorten inhoud die je wilt gaan gebruiken en publiceren. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van content.

Stap 1: Soort content bepalen

  • Blogs
  • Nieuwsbrieven
  • Landingspagina’s
  • E-books
  • Podcasts
  • Video content
  • Case studies
  • Analyses
  • Presentaties

Stap 2: Behoefte van de doelgroep

Raadpleeg het marketing team om te weten te komen welke soort content jouw doelgroep interessant vindt. Wat zijn veelgestelde vragen en naar welke specifieke informatie zijn bezoekers op zoek? Door jezelf deze vragen te stellen, kun je makkelijker bepalen welke onderdelen je zeker zou moeten opnemen in jouw content kalender.

Stap 3: Content kalender creëren

Met de bovenstaande informatie weet je precies welke onderdelen relevant zijn voor jouw content kalender. Uiteraard kun je later altijd nog onderdelen toevoegen of juist weglaten.

Tools voor het maken van je content kalender

Er zijn verschillende tools om een eigen content kalender te maken. De meest gebruikte tools zijn: TrelloAsana en monday.com. Sinds kort zit er ook een content kalender verwerkt in SemRush. Voor het uitwerken van een content kalender heb je ook altijd een zoekwoorden onderzoek nodig. Zo kun je precies zien of er over het onderwerp of de vraag waarover je wilt gaan schrijven wordt gezocht, hoe vaak erop wordt gezocht en of er nog relevante andere onderwerpen zijn die je in je blog kunt verwerken.

Wij gebruiken zelf Asana voor het schrijven en inplannen van onze content. Een voorbeeld hiervan vind je hieronder:

Voorbeeld content kalender in Asana

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81