Met een zoekwoorden onderzoek ga je onderzoeken hoe vaak er op bepaalde zoektermen gezocht wordt in Google. Hoe hoog de concurrentie is en welke zoektermen of vragen en verwant zijn aan de zoektermen die aansluiten bij je producten of diensten. Veel mensen gaan blogs of landingspagina's maken op zoekwoorden waarvan ze denken dat er vaak op gezocht wordt. Het is van belang om eerst goed onderzoek te doen naar een zoekterm.
Een zoekwoorden onderzoek is onlosmakelijk verbonden met SEO. De afkorting staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. Een dergelijk onderzoek richt zich op het ontdekken van zowel woorden als zinnen die de doelgroep gebruikt om te kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Het invoeren van deze woorden gebeurt als vanzelfsprekend in zoekmachines. Zoals bijvoorbeeld Google of YouTube.
Het identificeren van deze trefwoorden is belangrijk. Door ze te gebruiken in alle soorten content, kun je rekenen op een betere online vindbaarheid en zichtbaarheid. Gebruik je woorden of zinnen waar niemand naar zoekt, dan is het vanzelfsprekend dat voldoende websiteverkeer uitblijft. Een dergelijk onderzoek wordt door online marketeers ook gebruikt om inzicht te krijgen in de gebruikshoeveelheid van zoekwoorden. Des te hoger de vraag, des te moeilijker het behalen van goede organische resultaten binnen de zoekmachines.
Het uiteenleggen van het aantal zoekopdrachten per woord is niet de enige reden tot het uitvoeren van een dergelijk onderzoek. Je wilt immers ook weten hoe mensen een bepaalde zoekterm ingeven. Kortom, je wilt begrijpen welke taal wordt gebruikt bij het zoeken naar producten, diensten of informatie. Een zoekwoorden onderzoek speelt dus niet alleen een belangrijke rol binnen zoekmachine optimalisatie, maar ook bij content marketing.
Door het starten van een onderzoek weet je namelijk precies waar de interesse van jouw doelgroep ligt. Vervolgens kun je dit weer verwerken in informatieve content. Zoals bijvoorbeeld blogs. Dit heeft een positieve invloed op het ontvangen van relevant websiteverkeer. Natuurlijk zorgt dit op zijn beurt voor een toename van de conversies.
De online wereld is constant in beweging. Dit neemt veranderingen met zich mee en dat geldt ook voor jouw publiek en doelgroep. Een zoekwoorden onderzoek is dus niet iets wat je eenmalig uitvoert. Deze onderzoeken moeten consistent en regelmatig worden uitgevoerd. Het succes van jouw website valt of staat nou eenmaal met het gebruik van de juiste trefwoorden. Evaluatie en onderhoud zijn dus belangrijke aspecten. De manier waarop mensen zoeken verandert constant en ook ontstaan er telkens nieuwe zoekwoorden.
Hoe vaak je een dergelijk onderzoek zou moeten uitvoeren is ook afhankelijk van jouw activiteiten. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe content gaat creëren of een informatief blog wilt schrijven die jouw doelgroep interessant vindt. Een dergelijk onderzoek start je ook wanneer je een product, dienst of evenement wilt promoten, of als je jouw bestaande website consolideert of herstructureert. Op deze manier blijf je op de hoogte nieuwe of aangepaste zoekwoorden én de manier waarop daarna wordt gezocht door het publiek.
Het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek begint met een hoofdzoekwoord, een onderwerp of bijvoorbeeld een idee. Dit main keyword of onderwerp kan gerelateerd zijn aan de online diensten die je aanbiedt, maar natuurlijk ook aan een artikel of productinformatie. Vervolgens maak je een “wiel” van bijpassende sub keywords en trefwoorden.
Deze kun je bijvoorbeeld vinden onder de abonnees of volgers van jouw social media kanalen. Ook via websites die gerelateerd zijn aan jouw branche kun je door onderzoek ideeën opdoen voor relevante zoekwoorden. Vervolgens onderwerp je de zoekwoorden op jouw lijst aan een rangschikking op populariteit. Daarvoor kun je diverse tools gebruiken.
Natuurlijk heeft het uitvoeren van een goed zoekwoorden onderzoek meer om het lijf. Wil je precies weten hoe dat in zijn werk gaat? Lees dan zeker ook onze uitgebreide blog over “hoe doe je een zoekwoorden onderzoek”. Zo weet je zeker dat je niets aan het toeval overlaat als je gebruik wilt maken van de juiste zoekwoorden en de doelgroep wilt bereiken.