Customer Acquisition Cost (CAC)

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is CAC of Customer Acquisition Cost?

CAC staat voor customer acquisition cost of ook wel kosten per acquisitie. Het omvat de kosten die worden gemaakt voor het binnenhalen van een nieuwe klant binnen een specifiek tijdsbestek. De customer acquisition cost omvat alle verkoop- en marketingkosten. Van salarissen tot aan de commissies die zijn betaald voor het werven van nieuwe leads.

Wat betekent Customer Acquisition Cost (CAC)?

De kosten per acquisitie of CAC meet de kosten die je kwijt bent aan het omzetten van een lead in een klant binnen een specifiek tijdsbestek. Je weet dan precies hoeveel geld je uitgeeft aan het aantrekken van nieuwe klanten én hoeveel leads er uiteindelijk succesvol zijn. Des te lager de kosten per acquisitie, des te efficiënter en hoger het rendement. Met CAC of customer acquisition cost kun je dus de winstgevendheid van je bedrijf bepalen.

Een succesvolle marketingstrategie welke gebruik maakt van hoogwaardige content, hoeft niet zoveel geld te besteden aan campagnes voor het genereren van leads. De blog content zorgt namelijk op elk uur van de dag voor organische leads. De CAC kan ook worden verlaagd door het onderhouden van goede klantrelaties. Zo kunnen positieve reviews en mond-tot-mond reclame ook bijdragen aan het verlagen van de kosten per acquisitie.

Hoe bereken je de Customer Acquisition Cost?

Als je de CAC wilt berekenen moet je eerst een tijdvak bepalen. Dat kan bijvoorbeeld een maand of een jaar zijn. Wanneer je dit hebt gedaan maak je een berekening van de totale uitgaven die je hebt gedaan. Dit deel je vervolgens over het aantal nieuwe klanten dat je in deze specifieke periode hebt aangetrokken. De uitkomst zijn de kosten per acquisitie. Als je de customer acquisition cost wilt berekenen, kun je ook gebruik maken van een formule. Aan de hand van deze methode weet je precies welke uitgaven je mee moet tellen.

Welke kosten moet ik meenemen om de CAC te berekenen?

1. Kosten voor content creatie

De kosten voor het creëren van content neem je mee als je de customer acquisition cost wilt berekenen. Denk daarbij aan het bedrag dat je betaalt aan een copywriter, maar ook aan de kosten die je maakt aan de meeting voor het bespreken van de content kalender.

2. Salariskosten

Ook de salariskosten moet je meenemen om de kosten per acquisitie te kunnen berekenen. Deze kosten kun je eventueel op een eenvoudige manier verlagen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van marketing automation. Dit verbetert niet alleen de workflow binnen jouw bedrijf, maar heeft ook een positieve invloed op de productiviteit en de CAC.

3. Advertentie- en campagnekosten

Dit betreft de uitgaven aan advertentiekosten over de periode die je hebt bepaald. Het opzetten van campagnes en ads is een prima methode voor het bereiken en aantrekken van nieuwe klanten. Mits de advertenties gericht zijn op de specifieke doelgroep natuurlijk. Wil je weten of een campagne voldoende rendement oplevert? Deel de inkomsten van de campagne dan door de advertentiekosten die je hebt gemaakt.

4. Technische kosten

De kans is groot dat je binnen jouw bedrijf gebruik maakt van verschillende soorten techniek. Dit kunnen verschillende tools of software zijn. Bijvoorbeeld voor het bijhouden van de administratie. Ook deze technische kosten moet je meenemen in de CAC berekening.

5. Publicatiekosten

Content en campagnes moeten natuurlijk gepubliceerd worden. Je wilt jouw publiek immers kunnen bereiken. Bij publicatiekosten kun je denken aan het geld dat je uitgeeft aan het publiceren van content via verschillende kanalen. Dit kan social media zijn, maar natuurlijk ook een advertentie in een tijdschrift, op de radio of de televisie.

6. Productiekosten

Welke kosten ben je kwijt aan het produceren van de fysieke content die je gebruikt? Voorbeelden daarvan zijn video opnames, bewerkingen of het inhuren van een cameraman of fotograaf. Uiteindelijk bepalen ook deze uitgaven de kosten per acquisitie.

7. Onderhoudskosten

Elk bedrijf heeft te maken met onderhoudskosten. Ook deze zijn belangrijk bij het berekenen van de CAC of customer acquisition cost. Denk daarbij aan fysiek onderhoud. Bijvoorbeeld aan een bedrijfsruimte of de opslag die je huurt voor fysieke producten. Ook het maandbedrag dat je betaalt voor gas-, water en licht neem je hierin mee.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.