Inbound marketing is een marketingmethode die geheel wordt afgestemd op jouw klanten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van relevante content of inhoud die is afgestemd op de interesses van de klant of potentiële koper. Het uiteindelijke doel van inbound marketing is het genereren van meer betrokkenheid, waardevol websiteverkeer, conversies en leads.
Dit doe je door het delen en weggeven van gratis informatie.
Er zijn duidelijke verschillen tussen inbound en outbound marketing. Simpel uitgelegd richt de methode van inbound marketing zich op het aantrekken van potentiële kopers of geïnteresseerden. Outbound marketing is het naar buiten brengen van het bedrijfsaanbod. Zoals bijvoorbeeld producten of diensten. Er is echter nog een belangrijk verschil.
Door gebruik te maken van inbound marketing, verdien je de aandacht van de doelgroep. Bijvoorbeeld door het verstrekken van gepersonaliseerde en relevante content die reeds in jouw bezit is. Afkomstig van jouw bedrijfswebsite of social media kanalen. Met outbound marketing betaal je voor de aandacht die je wenst van de doelgroep en potentiële klanten.
Met inbound marketing trek je de aandacht van potentiële klanten én werk je aan klantenbinding. Dat doe je met eigen en verdiende media. In vaktermen binnen de online marketing wordt dit ook wel “owned en earned media” genoemd. Dit is wat het betekent:
Outbound marketing werkt op een andere manier. Ook de media verschilt met die van inbound marketing. Het gaat hier vrijwel altijd om het naar buiten brengen van betaalde content, met als doel het genereren van meer websiteverkeer, klantenbinding en leads.
Storende marketing (outbound) | Niet storende marketing (inbound) |
Pop-ups en pop-unders | Community building |
Google Ads en andere banners | Blog berichten |
Koude acquisitie (sales telefoontjes) | Influencer marketing |
Beursstand | Spreken op een beurs |
Meeste social media advertenties | Earned social media |
Folders en flyers | Advertorial met een kijkje in het bedrijf |
Nemen (puur sales gericht) | Geven (informatie delen) |
Bekijk ook de bovenstaande tabel om de verschillen tussen inbound en outbound marketing goed in je op te kunnen nemen en misschien nog wel belangrijker, te kunnen begrijpen.
Natuurlijk wil je de juiste doelgroep bereiken op de plaats waar ze zich bevinden. Daarvoor is het noodzakelijk om jouw inbound marketing strategie af te stemmen op dit doel. De praktijk heeft uitgewezen dat deze methode vele malen effectiever (en budgetvriendelijker) is dan het investeren in betaalde campagnes. Hiermee bereik je namelijk voornamelijk mensen die geen interesse hebben in jouw dienst of product en dus ook niet voor conversies zorgen.
Door potentiële klanten op een creatieve manier te voorzien van relevante informatie, kun je het klantvertrouwen aanzienlijk verbeteren of zelfs verhogen. Inbound marketing maakt namelijk geen gebruik van schreeuwerige of dwingende reclame. Door het verstrekken van content waarnaar ze op zoek zijn, profileer je jouw merk of bedrijf als betrouwbaar. Eenmaal in de koopmodus, zal de klant jouw bedrijf verkiezen boven een onbekende aanbieder.
Het afhankelijk zijn van slechts één kanaal waarop je adverteert voor het aantrekken van websiteverkeer, neemt risico’s met zich mee. Hoe moet je jouw publiek bereiken wanneer er onverhoopt wat misgaat? Met inbound marketing verminder je deze afhankelijkheid. Temeer omdat je verkeer genereert uit diverse bronnen. Zoals jouw social media kanalen of bedrijfswebsite. Ook organische zoekopdrachten en verwijzingen dragen hieraan bij.
Meten is weten uiteraard. Een nadeel van inbound marketing is dat dit niet altijd even makkelijk is als het klinkt. Zeker als het aankomt op het aantonen van de ROI (Return On Investment). Toch kun je dit voorkomen door duidelijk te zijn in datgene wat je wilt bereiken.
Want hoewel je de leadgeneratie van een campagne misschien niet kunt inzien of meten, kun je wel andere belangrijke zaken analyseren. Zoals het aantal downloads, de volgers op de socials én hoe lang een bezoeker bijvoorbeeld heeft gekeken naar videocontent.
Succes komt niet overnacht. Dat geldt ook voor inbound marketingcampagnes. Je hebt nou eenmaal tijd nodig om de campagnes af te stemmen en te verfijnen. Een proces dat tijd en energie nodig heeft, waarbij je mogelijk ook de hulp van specialisten nodig hebt. Zoals bijvoorbeeld een social media expert, copywriters, designers en ontwikkelaars. Dit kun je zien als een nadeel, maar deze tijdsinvestering biedt toch succes op de lange termijn.
Het kan erg effectief zijn om inbound en outbound marketing te combineren. Denk bijvoorbeeld aan het weggeven van een gratis e-book in ruil voor een e-mailadres. Hiervoor kun je in eerste instantie een outbound advertentie aanmaken op social media zoals bijvoorbeeld Facebook. Het voordeel hiervan is dat je niet direct overgaat tot een verkoop, maar eerst informatie weggeeft waardoor je wel de juiste doelgroep kunt targetten.
Later kun je deze doelgroep opvolgen met bijvoorbeeld een e-mailfunnel.
Na het lezen van de bovenstaande informatie, weet je precies wat Inbound marketing is en wat de wezenlijke en belangrijke verschillen zijn tussen inbound en outbound marketing. Door zowel de voordelen als nadelen van inbound marketing af te wegen, weet je precies of het zelf toepassen van deze marketingmethodiek de moeite waard is.