Inbound marketing

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een marketingmethode die geheel wordt afgestemd op jouw klanten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van relevante content of inhoud die is afgestemd op de interesses van de klant of potentiële koper. Het uiteindelijke doel van inbound marketing is het genereren van meer betrokkenheid, waardevol websiteverkeer, conversies en leads.

Dit doe je door het delen en weggeven van gratis informatie.

De verschillen tussen inbound en outbound marketing

Er zijn duidelijke verschillen tussen inbound en outbound marketing. Simpel uitgelegd richt de methode van inbound marketing zich op het aantrekken van potentiële kopers of geïnteresseerden. Outbound marketing is het naar buiten brengen van het bedrijfsaanbod. Zoals bijvoorbeeld producten of diensten. Er is echter nog een belangrijk verschil.

Door gebruik te maken van inbound marketing, verdien je de aandacht van de doelgroep. Bijvoorbeeld door het verstrekken van gepersonaliseerde en relevante content die reeds in jouw bezit is. Afkomstig van jouw bedrijfswebsite of social media kanalen. Met outbound marketing betaal je voor de aandacht die je wenst van de doelgroep en potentiële klanten.

Inbound

Met inbound marketing trek je de aandacht van potentiële klanten én werk je aan klantenbinding. Dat doe je met eigen en verdiende media. In vaktermen binnen de online marketing wordt dit ook wel “owned en earned media” genoemd. Dit is wat het betekent:

  • Eigen media: of ook wel owned media genoemd. Dit zijn de platformen en kanalen die jij als ondernemer of bedrijfseigenaar bezit. Dit kan content zijn dat afkomstig is van jouw blog, maar natuurlijk ook van social media kanalen, landingspagina’s of de bedrijfswebsite. Eigen media heb je zelf gecreëerd. Je mag dus ook zelf bepalen hoe, wanneer en wat je post.
  • Verdiende media: oftewel earned media. Dit is alle publiciteit die je ontvangt naar aanleiding van jouw inzet of werk. Daarbij kun je denken aan offline publicaties in plaatselijke kranten, vakbladen of magazines. Online earned media zijn bijvoorbeeld campagnes, social media posts of vermeldingen op (branche gerelateerde) nieuws websites.

Outbound

Outbound marketing werkt op een andere manier. Ook de media verschilt met die van inbound marketing. Het gaat hier vrijwel altijd om het naar buiten brengen van betaalde content, met als doel het genereren van meer websiteverkeer, klantenbinding en leads.

  • Betaalde media: dit wordt als vanzelfsprekend ook wel paid media genoemd. Deze content komt zowel online als offline voor. Offline bijvoorbeeld in de vorm van betaalde flyers, folders of magazines. Online omvat betaalde media bijvoorbeeld display advertenties op Pay Per Click basis, of het adverteren via social media kanalen. Zoals Twitter of Facebook. Ook wordt e-mail marketing ingezet als betaalde media bij Outbound marketing.
Storende marketing (outbound) Niet storende marketing (inbound)
Pop-ups en pop-unders Community building
Google Ads en andere banners Blog berichten
Koude acquisitie (sales telefoontjes) Influencer marketing
Beursstand Spreken op een beurs
Meeste social media advertenties Earned social media
Folders en flyers Advertorial met een kijkje in het bedrijf
Nemen (puur sales gericht) Geven (informatie delen)

Bekijk ook de bovenstaande tabel om de verschillen tussen inbound en outbound marketing goed in je op te kunnen nemen en misschien nog wel belangrijker, te kunnen begrijpen.

De voordelen van inbound marketing

1. Juiste doelgroep bereiken voor het genereren van meer verkeer

Natuurlijk wil je de juiste doelgroep bereiken op de plaats waar ze zich bevinden. Daarvoor is het noodzakelijk om jouw inbound marketing strategie af te stemmen op dit doel. De praktijk heeft uitgewezen dat deze methode vele malen effectiever (en budgetvriendelijker) is dan het investeren in betaalde campagnes. Hiermee bereik je namelijk voornamelijk mensen die geen interesse hebben in jouw dienst of product en dus ook niet voor conversies zorgen.

2. Verbeteren van het klantvertrouwen

Door potentiële klanten op een creatieve manier te voorzien van relevante informatie, kun je het klantvertrouwen aanzienlijk verbeteren of zelfs verhogen. Inbound marketing maakt namelijk geen gebruik van schreeuwerige of dwingende reclame. Door het verstrekken van content waarnaar ze op zoek zijn, profileer je jouw merk of bedrijf als betrouwbaar. Eenmaal in de koopmodus, zal de klant jouw bedrijf verkiezen boven een onbekende aanbieder.

3. Onafhankelijkheid door meer organische websiteverkeer

Het afhankelijk zijn van slechts één kanaal waarop je adverteert voor het aantrekken van websiteverkeer, neemt risico’s met zich mee. Hoe moet je jouw publiek bereiken wanneer er onverhoopt wat misgaat? Met inbound marketing verminder je deze afhankelijkheid. Temeer omdat je verkeer genereert uit diverse bronnen. Zoals jouw social media kanalen of bedrijfswebsite. Ook organische zoekopdrachten en verwijzingen dragen hieraan bij.

De nadelen van inbound marketing

1. Effecten van inbound marketing zijn minder makkelijk te meten

Meten is weten uiteraard. Een nadeel van inbound marketing is dat dit niet altijd even makkelijk is als het klinkt. Zeker als het aankomt op het aantonen van de ROI (Return On Investment). Toch kun je dit voorkomen door duidelijk te zijn in datgene wat je wilt bereiken.

Want hoewel je de leadgeneratie van een campagne misschien niet kunt inzien of meten, kun je wel andere belangrijke zaken analyseren. Zoals het aantal downloads, de volgers op de socials én hoe lang een bezoeker bijvoorbeeld heeft gekeken naar videocontent.

2. Inbound marketing is lange termijn strategie

Succes komt niet overnacht. Dat geldt ook voor inbound marketingcampagnes. Je hebt nou eenmaal tijd nodig om de campagnes af te stemmen en te verfijnen. Een proces dat tijd en energie nodig heeft, waarbij je mogelijk ook de hulp van specialisten nodig hebt. Zoals bijvoorbeeld een social media expert, copywriters, designers en ontwikkelaars. Dit kun je zien als een nadeel, maar deze tijdsinvestering biedt toch succes op de lange termijn.

Inbound en outbound marketing combineren

Het kan erg effectief zijn om inbound en outbound marketing te combineren. Denk bijvoorbeeld aan het weggeven van een gratis e-book in ruil voor een e-mailadres. Hiervoor kun je in eerste instantie een outbound advertentie aanmaken op social media zoals bijvoorbeeld Facebook. Het voordeel hiervan is dat je niet direct overgaat tot een verkoop, maar eerst informatie weggeeft waardoor je wel de juiste doelgroep kunt targetten.

Later kun je deze doelgroep opvolgen met bijvoorbeeld een e-mailfunnel.

Zelf inbound marketing toepassen?

Na het lezen van de bovenstaande informatie, weet je precies wat Inbound marketing is en wat de wezenlijke en belangrijke verschillen zijn tussen inbound en outbound marketing. Door zowel de voordelen als nadelen van inbound marketing af te wegen, weet je precies of het zelf toepassen van deze marketingmethodiek de moeite waard is.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81