Kassakoopjes worden ook wel order bumps genoemd. Het betreft producten die worden aangeboden tegen een kleine prijs. De aanbiedingen worden gedaan terwijl de klant afrekent. Bijvoorbeeld in de wachtrij voor de kassa van een fysiek winkel of tijdens het afrekenproces binnen webshops. Kassakoopjes verhogen de gemiddelde orderwaarde.
Er worden verschillende soorten order bumps of kassakoopjes gebruikt. In fysieke winkels zie je ze vaak in de rij voor de kassa. De koopjes staan opgesteld in een rek of bevinden zich in een mand met aanbiedingen. De prijs voor deze order bumps staat in schril contrast met de totale waarde van jouw winkelwagen. Hoewel je eigenlijk alles al hebt wat nodig is, is de kans groot dat je het artikel toch koopt. De investering is immers klein en de klant heeft al vertrouwen in jouw bedrijf anders was deze niet zo ver in het aankoopproces gekomen.
Je kunt ook woordelijk geattendeerd worden op een kassakoopje. Bijvoorbeeld als de kassière je wijst op een product dat je vandaag voor een laag bedrag kunt kopen (bijvoorbeeld bij een tankstation). Ook webshops maken gebruik van deze tactiek om de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Bijvoorbeeld tijdens het afrekenproces. De klant krijgt een goedkope aanbieding van extra artikelen. Deze kunnen meer volume bevatten of gerelateerd zijn aan het gekochte product.
Kassakoopjes zijn relatief eenvoudig toe te passen. Daarentegen voorzien ze je van een belangrijk voordeel. Je kunt de gemiddelde orderwaarde effectief verhogen. Je ontvangt dus meer winst zonder dat je hier extra inspanningen voor hoeft te leveren. Een kassakoopje wordt namelijk pas toegevoegd wanneer de klant afrekent. De klant staat dus al op het punt van kopen. Je hoeft dus geen extra werk te verrichten of hoge marketingkosten te maken.
Een kassakoopje moet altijd goedkoper zijn dan het product dat de klant koopt. De prijs moet dus aantrekkelijk genoeg zijn om als nietig te kunnen worden beschouwd. De order bump moet bij voorkeur gerelateerd zijn aan het artikel dat de klant besteld. Op deze manier komt de klant sneller in de verleiding om het kassakoopje in het winkelmandje te plaatsen.
Wil je koopjes aanbieden die niet geschikt zijn voor de losse verkoop? Dan kun je deze producten ook verbergen in je webshop. Ze worden dan alleen als kassakoopje weergegeven wanneer de klant bezig is met het afrekenproces.
Dat is afhankelijk van de investering die de klant moet maken. De prijs voor een order bump zal bij een juwelier hoger liggen dan in een supermarkt. Dit heeft te maken met het totale bedrag dat de consument uitgeeft. Een koopje van € 1,00 zal geen invloed hebben op het totale bedrag van de boodschappen. Een order bump van € 100,00 daarentegen wel. Bijvoorbeeld wanneer het koopje wordt aangeboden door een juwelier.
De bedragen die hier worden besteed liggen hoger. Op een totaalbedrag van € 1.500 zijn deze bumps verwaarloosbaar. Hoewel de bedragen laag zijn, kunnen ze de gemiddelde orderwaarde en de winst op jaarbasis flink verhogen. In alle gevallen moet de klant het gevoel krijgen dat een kassakoopje een aanbod is dat ze niet kunnen weigeren.
Kassakoopjes zijn een prima upselling tactiek om de orderwaarde en het conversiepercentage te laten stijgen. Zonder dat je hiervoor hoeft te investeren in marketingkosten. Wanneer je het gebruik van order bumps correct toepast, kun je de conversie verhogen tot ruim 40% binnen het aankoopproces.