Aquisitie

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is acquisitie?

Acquisitie betekent aantrekken of werven. Bijvoorbeeld het aanwinnen van nieuwe potentiële klanten. We spreken dan ook wel over klantacquisitie of acquisitie marketing. Je hebt immers geïnteresseerde consumenten nodig om jouw bedrijf tot een succes te kunnen maken. Daarnaast kunnen we ook onderscheid maken tussen koude, lauwe en warme acquisitie. Wat betekent dat precies en belangrijker nog, hoe gaat acquisitie in zijn werk?

De betekenis van acquisitie

Door gebruik te maken van acquisitie, breng je producten en diensten onder de aandacht bij nieuwe potentiële klanten. Deze vorm van marketing is belangrijk voor e-commerce bedrijven. De werving vindt plaats onder publiek dat zich in een specifieke fase bevindt.

Zij hebben interesse in wat jouw bedrijf te bieden heeft of overwegen een aankoop. Acquisitie gaat over het creëren van een strategie waarmee je oriënterend publiek veranderd in potentiële kopers. Acquisitie richt zich dus op de verkoop van jouw producten of diensten.

Op welke manieren kun je acquisitie toepassen?

In contact komen met nieuw publiek of potentiële kopers door middel van acquisitie kan door gebruik te maken van verschillende kanalen. Bijvoorbeeld door content creatie en zoekmachine optimalisatie. Andere effectieve kanalen voor het toepassen van acquisitie zijn:

Content creatie

Als online ondernemer weet je hoe belangrijk content creatie is. Bijvoorbeeld door het creëren van blogs, vlogs of productvideo’s welke zijn afgestemd op de interesses van de doelgroep. Deze tactiek kun je ook toepassen bij acquisitie. Het creëren van hoogwaardige content is effectief voor publiek dat zich in de oriënterende of overwegende fase bevindt.

Door deze doelgroep te voorzien van meer informatie over een product of dienst, kun je meer bewustwording creëren. Dit veroorzaakt op zijn beurt het vertrouwen dat een consument nodig heeft om over te gaan tot een aankoop of het indienen van een aanvraag.

Acquisitie via e-mail

Acquisitie via e-mail werkt niet alleen doeltreffend, maar helpt je ook besparen op het marketingbudget. Het versturen van e-mails voor klantenwerving wordt ook wel warme acquisitie genoemd. Eigenlijk omdat je mailings verstuurd naar een publiek waarvan je het e-mailadres al voorhanden hebt. Deze doelgroep heeft bijvoorbeeld al eens een product bij je gekocht, een aanvraag gedaan of heeft zich ingeschreven voor de nieuwsbrief.

De inhoud van een e-mail kun je helemaal afstemmen op de behoefte en interesse van deze persoon (bijvoorbeeld via een e-mail funnel). Op deze manier kun je de conversie verhogen. Bijvoorbeeld door de mailing te voorzien van nuttige informatie of een kortingscode. Zo maak je van een persoon in de overwegende fase heel eenvoudig een potentiële klant.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimization (SEO) is belangrijk om de gecreëerde content ook effectief te laten zijn. Voor acquisitie kun je bijvoorbeeld gebruik maken van content voor YouTube of Google. Geoptimaliseerde content, zoals e-books of blogs, worden gezien door bestaande én nieuwe potentiële klanten.

Door content te optimaliseren profiteer je van een betere positie binnen de zoekmachines. Gebruik alt-teksten voor afbeeldingen, verwerk belangrijke zoekwoorden in blogs en upload scripts voor video content. Een goede positie binnen de zoekmachines betekent meer online zichtbaarheid en een verbeterde vindbaarheid. Zonder dure advertentiekosten.

Social media kanalen

Je kunt ook gebruik maken van social media kanalen wanneer je acquisitie wilt toepassen. Zeker wanneer je weet dat mensen hier gemiddeld 2 uur per dag doorbrengen. Bijvoorbeeld op kanalen zoals LinkedIn, Facebook of Instagram. Een perfecte plek om nieuwe klanten te werven dus. Je kunt het publiek hier voorzien van de content waar zij naar zoeken.

Zoals informatieve blogs over een product, uitleg-video’s of afbeeldingen. Wil je een stap verder gaan op het gebied van acquisitie via social media kanalen? Dan kun je eventueel ook budget vrijmaken voor het tonen van advertenties. Aan bestaande klanten en volgers, maar ook aan een nieuw publiek met overeenkomstige interesses.

Jouw huidige acquisitiestrategie doeltreffend(er) maken

Houd jij je al bezig met acquisitie maar kan jouw strategie nog wel wat doeltreffender? Dan zijn er een aantal tactieken die je moet toepassen. Hieronder lees je de belangrijkste:

Leer jouw publiek kennen

Acquisitie of werving is pas efficiënt en doeltreffend wanneer je weet waar je de aandacht op moet richten. Zonder deze kennis kost jouw acquisitie strategie waarschijnlijk alleen maar geld. Zo kun je bijvoorbeeld een buyer persona maken voor elke doelgroep die je hebt. Content en advertenties kun je dan eenvoudiger personaliseren en afstemmen op de interesses van de doelgroep. Dit verbetert zowel de werving als de Return On Investment.

Klantreviews plaatsen

Niets geeft een potentiële klant zoveel vertrouwen als een goede review van een bestaande koper. Besteed dus aandacht aan het verkrijgen en plaatsen van klantverhalen. Deze kun je verwerken in content zoals blogs en video’s, maar ook als testimonials op de website.

Samenwerkingen aangaan

Om meer klanten te kunnen werven door middel van acquisitie, kun je ook samenwerkingen of partnerschappen aangaan. Met invloedrijke personen, influencers of andere bedrijven.

Ook kun je bestaande klanten aansporen om de producten of diensten waarover zij tevreden zijn, aan te bevelen bij vrienden, kennissen of familie. Deze vorm van acquisitie is nét zo doeltreffend als het gebruiken van testimonials of klantverhalen. Het schept vertrouwen!

KPI’s blijven bijsturen

Wanneer je een acquisitiestrategie hebt aangenomen, wil je natuurlijk ook weten of deze succesvol is én blijft. Dat doe je door de KPI’s regelmatig te blijven bijsturen. Controleer niet alleen de kosten van de acquisitie, maar ook hoeveel rendement je hiervoor terugkrijgt. Door deze statistieken te monitoren, kun je campagnes voor acquisitie nog beter stroomlijnen.

Gebruik meerdere acquisitie strategieën

Wanneer je gebruik maakt van meerdere strategieën voor acquisitie, bereik je als vanzelfsprekend ook een breder publiek. Uiteindelijk betekent dit ook meer leads en conversies. Door in te zetten op meerdere kanalen, verspreid je de risico’s en zijn de consequenties minder groot wanneer iets niet lukt. Over het algemeen zijn mensen ook actief op méér dan 1 social media kanaal of platform.

Tot slot

Met de bovenstaande toepassingen kun je eenvoudig zelf een efficiënte werving of acquisitie strategie creëren. Vertrouwen en loyaliteit staan daarbij centraal. Het is belangrijk om jouw technieken constant te blijven monitoren en aanpassen. Alleen op deze manier blijft jouw wervingsstrategie ook succesvol op de lange termijn.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.